Ny teori: Sådan vil forsker reducere alvorsgraden af migræne
Inflammation i hjernen kan være en medvirkende årsag til, at nogle mennesker får kronisk migræne.
Hvorfor får man hovedpine migræne smerter

Ifølge forsker Lars Edvinsson lider mellem 100.000 og 200.000 danskere af kronisk migræne, men forskere kan endnu ikke sætte fingeren på, hvad der gør migræne kronisk. (Foto: Shutterstock)

Hvor meget kan jeg umiddelbart stole på denne forskning?
Hvor meget kan jeg umiddelbart stole på denne forskning?
Not peer reviewed

• Forskerens erfaring

Forskning bliver udgivet, ofte i tidsskrifter, som bliver rangordnet. Kun ganske få tidsskrifter opnår 3 BFI-point. Nogle af de mest anerkendte er Science, Nature og New England Journal of Medicine.

En BFI-score på 2 er også høj. En række gode tidsskrifter gemmer sig i denne kategori.

En BFI-score på 1 er normal. Forskningen har været igennem peer review og er troværdig.

Solid sundhedsvidenskabelig forskning er altid peer reviewed. Det betyder, at uvildige forskere har læst og sagt god for indholdet. Uden peer review indgår tidsskriftet ikke i rangordenen, og konklusionerne er i bedste fald usikre.

Det har stor betydning for konklusionerne, hvilken metode forskerne har benyttet.

Nogle undersøger ting på mus eller måske blot på enkelte personer, mens andre kigger på data fra hele befolkninger eller de sammenligner måske data fra en hel masse forskellige undersøgelser.

Selvom alle typer forskning kan være lige godt udført, så er vægten af resultaterne større, jo længere oppe i dette evidenshieraki, forskningen ligger.

Jo længere oppe i hierakiet – desto mere kan vi basere behandlinger, politik og livsstilsvalg på forskningen.

H-index er et mål for, hvor meget en forsker fylder i det videnskabelige landskab.

H-index er antallet af gange, forskeren har udgivet videnskab i f.eks. et tidsskrift, parret med antal gange hvert stykke videnskab er blevet refereret af andre forskere.

Kun de mest refererede – citerede – stykker videnskab tæller med for hver forsker. Jo mere forskning, du har udgivet, des større vil chancen være for at have et højt h-index.

Urutinerede forskere med lavt h-index kan dog sagtens lave solid forskning. Derfor vægtes h-indexet mindre end de øvrige parametre i Evidensbarometeret.

Bemærk: Denne videnskabelige artikel er lidt af en udfordring for Evidensbarometeret.

Det skyldes flere faktorer, der hver især trækker barometerets nål i modsatte retninger:

• Den videnskabelige artikel bygger på et miks af flere metoder: En ekspertvurdering ('opinion'), hvor forskeren kommer med en ny teori på baggrund af sin viden og erfaring, samt et dyreforsøg. Ingen af disse metoder vægtes højt, når det handler om evidens.
  • Studiet er ikke peer-reviewed, da der er tale om en 'opinion'. Dette resulterer automatisk i, at barometernålen lander på farven rød.
  • Det videnskabelige tidsskrift ligger ikke på den officielle liste over anerkendte videnskabelige tidsskrifter (BFI-listen), da det i april 2019 har skiftet navn fra 'Nature Clinical Practice Neurology' til 'Nature Reviews Neurology'. (Men med det oprindelige navn ligger tidsskriftet på BFI-listen med BFI-niveau 2, hvilket, redaktionen har valgt, også gør sig gældende, selvom tidsskriftet har skiftet navn.)
  • Men! Til gengæld er førsteforfatteren på studiet en yderst anerkendt forsker med et h-index på 76, hvilket betyder, han har meget stor tyngde og utallige videnskabelige publikationer på CV'et.

Alt i alt betyder disse mange overvejelser, at det er kompliceret at bruge Evidensbarometeret på studiet, hvorfor man skal have for øje, at barometerets vurdering kan være skævvredet.

Man kan i meget lav grad stole på konklusionerne i dette studie.

En af verdens førende forskere i migræne er kommet med en ny og spændende hypotese om, hvordan man kan behandle migræne.

Hypotesen går i al sin enkelthed ud på, at når migræne går fra at være episodisk med omkring ét enkelt anfald om måneden til kronisk med flere anfald hver måned, ledsages det af inflammation et specifikt sted i hjernen.

Hvis inflammation er forbundet med kronisk migræne, er håbet, at man kan udvikle et lægemiddel, der bekæmper inflammationen.

Inflammation

Inflammation er kroppens reaktion på eksempelvis fremmedlegemer, irritation eller beskadigede celler.

Formålet med inflammationen er at eliminere det, som kan gøre skade på kroppens celler, og fjerne døde celler.

På den måde kan man bringe migrænen tilbage fra det kroniske stadie til det episodiske, som lettere kan behandles med almindelige hovedpinepiller fremfor psykofarmaka eller epilepsimedicin.

»Patienter med kronisk migræne er praktisk talt koblet af samfundet, fordi deres tilstand er så alvorlig, at de end ikke kan have et normalt job og liv. Hvis vi kan få dem tilbage til det episodiske stadie ved at reducere inflammationen i de sensoriske nerver i hjernen, kan vi også få dem til at vende tilbage til samfundet,« fortæller Lars Edvinsson til Videnskab.dk.

Lars Edvinsson er professor på Klinisk Eksperimentel Forskningsafdeling Glostrup ved Rigshospitalet og leder på det Medicinske Institut ved Lund Universitet.

Den nye hypotese er for nylig publiceret i en perspektivartikel i det videnskabelige tidsskrift Nature Reviews, Neurologi. I artiklen gennemgår Lars Edvinsson forskning på området og sandsynliggør, at inflammation spiller ind i kronisk migræne.