5 ting, du skal vide om fusionsenergi
Fusionsenergi har potentiale til at give os ubegrænsede energiressourcer. Og så er den endda CO2-neutral.

For at lave en effektiv 'kunstig Sol' skal vi lave forhold på Jorden, der er 10-15 gange varmere end i kernen af den rigtige Sol. (Video: Kristian Højgaard Nielsen/Forskerzonen)

Hvordan skaber vi CO2-neutral energi her på Jorden?

Nogle mener, at atomkraft er løsningen, mens andre skræmmes ved tanken, da vi før har set, hvor galt det kan gå.

En anden og sikrere måde at løse problemet på kan være igennem fusionsenergi, som også er CO2-neutral. Udover det er den også den mest fundamentale energikilde i hele universet; den energikilde, der driver Solen og stjernerne.

»Og det, vi med fusionsenergiforskning prøver, det er faktisk at kopiere Solen i kraftværker her på Jorden,« siger Søren Bang Korsholm, der er seniorforsker ved Institut for Fysik på DTU.

I videoen foroven fortæller han om de fem vigtigste ting, du skal vide om fusionsenergi, som med sine 200 millioner grader meget vel kan være fremtidens 'hot topic'.

Se videoen for blandt andet at høre, hvorfor fusionsenergi er sikrere end atomkraft, og hvornår vi (måske) kan forvente denne klimatiske mirakelkur.

Forskerzonen bliver udgivet takket være støtte fra Lundbeckfonden. Forskerzonens redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af Lundbeckfonden.

Læs mere om Forskerzonens mål, visioner og retningslinjer her.

I en konstruktiv serie ser Videnskab.dk nærmere på, hvordan mennesket kan redde verden.

Vi tager fat på en lang række emner – fra atomkraft og indsatser for at redde dyrene til, om det giver bedst mening bare at spise mindre kød.