Ældgamle indgraveringer i sten bringer os et skridt tættere på stenaldermennesket
Nyt studie har undersøgt, hvordan tegninger fra stenalderen påvirker mennesker i dag. Det kan give os ny viden om stenaldermennesket.

Hvorfor brugte stenaldermennesket tid på at lave mønstre som disse? (Foto: Rock Art Research Institute)

Hvorfor brugte vores tidlige forfædre tid og kræfter på at ridse abstrakte mønstre ind i sten, strudseæg og andre genstande for omkring 100.000 år siden?

Det har hverken givet mad på bordet eller bedre livsvilkår. Til gengæld har anstrengelserne muligvis fungeret som en måde at styrke gruppens identitet på - ligesom når et fodboldhold eller politisk parti udvikler et logo.

Det konkluderer et nyt studie fra Aarhus Universitet, der har kombineret ældgamle arkæologiske fund med moderne kognitionsvidenskab.

I studiet har en forskergruppe ledet af Kristian Tylén, lektor i kognitionsvidenskab ved Aarhus Universitet, præsenteret en serie af stenalder-mønstre, der er mellem 109.000 år til 52.000 år gamle, for over 250 nulevende testpersoner i Aarhus.

»Ved at måle, hvilken effekt de her mønstre har på menneskers hjerne i dag, kan vi give et bud på, hvilken funktion de har haft, og dermed, hvilken betydning de har haft for mennesker på den tid,« siger Kristian Tylén til Videnskab.dk

Studiet er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift PNAS.

Sådan har stenalder-mønstrene udviklet sig over 40.000 år. Fra venstre ses de helt tidlige, der er omtrent 100.000 år gamle, mens dem til højre er cirka 60.000 år gamle. (Grafik: The evolution of early symbolic behavior in Homo sapiens, PNAS 2020)

Mønstrene blev lettere at genkende

Gennem i alt 5 eksperimenter har forskerne foretaget flere undersøgelser af, hvordan de forskellige stenalder-mønstre, der stammer fra 2 grotter i Sydafrika, påvirker hjerneaktiviteten hos over 250 nulevende testpersoner.

De har blandt andet undersøgt:

• Hvilke mønstre der bedst fangede testpersonernes opmærksomhed.
  • Hvilke mønstre der lettest blev genkendt som menneskeskabte.
  • Hvilke mønstre der var lettest at huske.
  • Hvilke mønstre der var lettest at genskabe fra hukommelsen.
  • Hvilke mønstre, der var lettest at genkende som værende fra den ene eller anden grotte
  • Hvilke mønstre, der var lettest at skelne fra hinanden.

Eksperimenterne viser helt tydeligt, at de nyere mønstre generelt er bedre til at fange testpersonernes opmærksomhed, lettere kan genkendes som menneskeskabte, er lettere at huske og er lettere at genskabe for testpersonerne.

Ifølge Kristian Tylén tyder det på at mønstrene har tjent en æstetisk funktion:

»Vi kan se, at de bliver bedre til at lave mønstre, der resonerer i vores kognitive system og vores visuelle system. Det er tydeligt, at de udvikler sig til at blive mere effektive som æstetiske symboler. På den måde har de en mening og er ikke tilfældige,« påpeger han.

LÆS OGSÅ: Ældste fortællende maleri fundet: 43.900 år gammel jagtscene udspiller sig i indonesisk hule

Kan have styrket gruppen

En videre fortolkning, som ifølge Kristian Tylén »underbygges delvist« gennem eksperimenterne, er, at symbolerne også kan have fungeret som markører af identitet og tilhørsforhold hos de pågældende grupper.

»Vores undersøgelser viser ikke, at mønstrene kan bruges som symboler for noget så præcist som vand og ild eller andet. Men noget tyder på, at de kunne have fungeret som signaler, der kommunikerer en form for gruppeidentitet,« siger han.

»At mønstrene bliver nemmere at reproducere over tid, tyder på, at man har haft en kulturel tradition med at reproducere det samme mønster flere gange, og dermed har de haft en funktion som går ud over det rent æstetiske,« tilføjer Kristian Tylén.

I et af eksperimenterne viste forskerne et forstyrrende, farverigt flimmer for testpersonernes højre øje, mens de forskellige stenalder-mønstre glimtede frem for det venstre øje. Testpersonerne skulle markere, når de så mønstret. De nyere mønstre var mere effektive til at fange testpersonernes opmærksomhed. (Foto: The evolution of early symbolic behavior in Homo sapiens, PNAS 2020)

Fund fra to grotter gav unik mulighed

Studiet er baseret på en række opsigtsvækkende arkæologiske fund som over en årrække er blevet gjort i to grotter i Sydafrika: Blombos Cave og Diepkloof Rock Shelter.

Gravearbejdet har med tiden gjort det muligt at kortlægge en serie mønstre i sten og strudseæg, der spænder over 40.000 år.

Da fundene stammer fra de samme to grotter, har de givet en unik mulighed for at undersøge, hvordan mønstrene og den symbolske adfærd, de er et udtryk for, udviklede sig.

»Her har vi et sammenhængende materiale, som, vi tænkte, kunne belyse, hvordan den symbolske adfærd hos mennesker har udviklet sig over lang tid,« siger Kristian Tylén.

»Ved at studere den symbolske adfærd forsøger vi at forstå, hvordan den menneskelige kognition fra den tid så ud. Udfordringen er at slå bro mellem de materielle fund og den menneskelige kognition,« tilføjer han.