Yngste livstegn fra Homo erectus fundet i Indonesien
Homo erectus levede for mellem 117.000 og 108.000 år siden. Tidsbestemmelsen kan være en vigtig brik i menneskearternes historie, siger professor i evolutionshistorie.

Det er ved floden her, Solo River, at et hold af arkæologer har gransket en kendt boplads fra Homo erectus i over 10 år. Nu konkluderer de så, at de yngste Homo erectus, vi kender, har boet der. (Foto: John Gurche / Tim Evanson, Smithsonian Museum of Natural History & Kira Westaway Macquarie University)

I disse år bliver gamle fund og fossiler dateret med større præcision end nogensinde før i historien.

Det betyder, at vi hele tiden får et klarere billede af, hvordan verden så ud i den fjerne fortid, hvorfra der ingen skriftlige kilder eller beretninger findes, men hvor vores viden alene beror på fossiler og arkæologiske fund.

Netop dette er tilfældet med historien om vores tidlige slægtning Homo erectus.

Ved et udgravningssted på den indonesiske ø Java har et internationalt forskerhold nemlig analyseret en Homo erectus-boplads, hvor man tidligere har fundet 12 kranier og 2 skinneben fra Homo erectus.

Bopladsen og den række pattedyrs-fossiler, man også har undersøgt, er ‘kun’ mellem 117.000 og 108.000 år gamle, og det gør de nyfundne resultater til det yngste bevis på liv fra Homo erectus, der betyder ‘det oprejste menneske’.

I mange har der været uenighed om, hvor gamle fossilerne fra netop denne boplads har været, og forskellige forskere har dateret dem til at være mellem alt fra 550.000 til 27.000 år gamle.

Hvem var homo erectus?

Homo erectus er den menneskeart, der har levet allerlængst tid på Jorden.

Arten udvikledes i Afrika for mellem 1,8 til 1,9 millioner år siden. Og det nye studie beviser, at de i hvert fald stadig levede for 100.000 år siden.

Det vil sige, at de har levet på Jorden i mellem 1,7 og 1,8 millioner år - til sammenligning har det moderne menneske, Homo sapiens, levet på Jorden i små 300.000 år.

Homo erectus er kendt for minde meget om Homo sapiens. De kunne gå oprejst, lave huler, løbe lange distancer, kaste hårdt og præcist, kontrollere ild og lave geometriske mønstre.

Deres skelet lignede meget Homo sapiens', men deres hjerner var mindre.

Kilde: Peter C. Kjærgaard, professor i evolutionshistorie

»Utroligt vigtigt studie«

Arbejdet er publiceret i tidsskriftet Nature, og Peter C. Kjærgaard, professor i evolutionshistorie ved Københavns Universitet og direktør for Statens Naturhistoriske Museum, kalder det for et »utroligt vigtigt studie«.

»Der har været meget usikkerhed og spekulation om, hvor lang tid op i tiden Homo erectus har levet. Nu ved vi, at de i al fald fandtes for lidt mere end godt 100.000 år siden,« fastslår Peter C. Kjærgaard overfor Videnskab.dk.

»Analysen giver os en sikkerhed, vi ikke har haft før, for dateringen af Homo erectus,« tilføjer han.

Den præcise datering af Homo erectus-bopladsen giver os ikke bare et tydeligere billede af Homo erectus' historie, men af menneskearternes evolutionshistorie som helhed.

LÆS OGSÅ: Homo naledi-fundet ændrer historien om os selv

Hvad skete der, da alle døde?

Perioden for mellem 130.000 og 40.000 år siden var en tid med megen aktivitet i menneskearternes historie, fortæller Peter C. Kjærgaard.

»Hele seks forskellige menneskearter, der alle var succesfulde og havde været der længe, levede side om side, og i løbet af perioden uddør alle så, pånær Homo sapiens (det moderne menneske, red.),« forklarer han.

Udover Homo sapiens, neandertalerne og Homo erectus levede menneskearterne Homo floresiensis, Homo luzonensis og det lille denisova-menneske.

Forskere kæmper med at forstå, hvad der helt præcist skete i perioden, hvor Homo sapiens overlevede alle de andre menneskearters uddøen, og her kan den nye datering af Homo erectus fungere som en værdifuld brik.

»Når man skal forstå det her, har vi brug for at få kronologien på plads først og fremmest. Vi har brug for med sikkerhed at vide, hvornår de andre arter uddøde, og hvor de sidste levede. Den nye datering giver os en superstærk kronologisk rygrad,« vurderer Peter C. Kjærgaard.