Lavede stenaldermennesker eksperimenter på dyr?
stenaldermennesker dyreeksperimenter ko kranie hul

3D-rekonstruction af koens kranie. Barren til venstre svarer til 10 cm. (Grafik: Fernando Ramirez Rozzi)

20 april 2018

Arkæologer har fundet et ko-kranie fra stenalderen med et helt særligt hul i panden. Det er måske et bevis på, at datidens mennesker eksperimenterede med kirurgi på dyr. Det skriver The Gurdian.

Lignende huller er fundet i menneskekranier, der er helt op til 10.000 år gamle. De huller vidner om, at menneskene dengang udførte hjerneoperationer med såkaldt trepanering, hvor man laver et hul i kraniet ind til hjernen.

»Jeg har analyseret mange, mange menneskekranier… alle fra neolitisk tid (bondestenalder, red.), og de viser alle den samme teknik – og den teknik, du kan se i koens kranie, er den samme,« siger førsteforfatter på studiet, Fernando Ramirez Rozzi fra Centre National de la Recherche Scientifique i Paris, til The Guardian.

Det får forskerne til at tro, at stenaldermenneskene har øvet sig eller eksperimenteret med kirurgiske indgreb på dyr.

Alternativt er det et forsøg på at helbrede dyret, altså, at stenaldermenneskene skulle have forsøgt sig som dyrlæger og havde koblet sygdomme til hjernen.

Det, mener forskerne dog, er den mindst sandsynlige forklaring, fordi stenaldermenneskene havde mange køer, og køerne blev brugt til mad.

»Jeg kan ikke se, hvorfor de skulle redde én ko blandt hundredvis af køer,« siger Fernando Ramirez Rozzi til The Guardian

Kraniet er mindst 5.000 år gammelt og er det hidtil ældste bevis på den form for kirurgisk indgreb på et dyr.

Studiet er udgivet i tidsskriftet Scientific reports.

eh