Islandsk fortidsfugl kan lære os, hvordan vi skal løse biodiversitetskrisen
Det mener en islandsk professor i antropologi. Danske forskere er begejstrede for hans arbejde.

Udryddelsen af den islandske gejrfugl er ifølge den islandske antropolog Gísli Pálsson et eksempel på, at vi er nødt til at inddrage humanioraen, når vi skal forstå biodiversitetskrisen i dag. (Tegningen er lavet af den amerikanske ornitolog James Audubon mellem 1827–1838)

3. juni 1844 på den lille klippeø Eldey ud for den islandske sydvestkyst blev den islandske gejrfugls allersidste ynglepar dræbt af tre islandske fiskere.

Fuglene blev kvalt af Jón Brandsson og Sigurður Ísleifsson, og under tumulten kom Ketill Ketilsson, den tredje fisker, til at jokke på det sidste æg med sin støvlehæl.

Fuglearten var dermed definitivt uddød.

Gejrfuglen er det første dokumenterede eksempel på menneskets udryddelse af en dyreart, og dens skæbne kan derfor lære os en masse om, hvordan vi bør forholde os til den menneskeskabte biodiversitetskrise i dag.

Det mener den islandske antropolog og professor ved Islands Universitet, Gísli Pálsson, der har forsket i gejrfuglens uddøen i mere end to år. Næste år udgiver han en bog om fuglen.

»Selvom gejrfuglen er et smalt tilfælde, der kun har udgangspunkt i en art og dens uddøen, har den på flere måder en bred relevans for de kriser, vi står overfor i dag,« fastslår han, da Videnskab.dk møder ham i København.

Biodiversitetskrise og masseuddød

For mellem 50.000 og 11.000 år siden, under den seneste istid, forsvandt de sidste mammutter, sabeltigere og størstedelen af de såkaldte store pattedyr fra Jordens overflade.

I løbet af de næste århundreder står mindst én million dyrearter overfor samme skæbne. Det anslog FN’s biodiversitetsorgan, IPBES, i en stor rapport fra maj i år.

Rapporten satte to streger under, hvad mange forskere med bekymrende røst har varslet i årtier: Vi gennemlever lige nu den sjette store massedød i historien.

4. november i år var bekymringen også nået hele vejen til Nordsjælland på Marienborg, hvor regeringen havde inviteret diverse interessenter til møde for at drøfte en natur- og biodiversitetspakke.

Dyr er viklet ind i menneskets historie

Gísli Pálsson argumenterer for, at humanioraen, og i hans eget tilfælde antropologien, kan spille en større og vigtigere rolle i vores forståelse af den menneskelige påvirkning af biodiversitetskrisen.

Det står gejrfuglen som et eksempel på.

Gejrfuglens uddøen er nemlig så viklet ind i menneskets historie, at den aldrig ville kunne forstås strengt naturvidenskabeligt.

Begyndelsen på enden for den islandske fugl startede allerede i 1500-tallet - langt før 1844 - da en stor population af den præmature pingvin, der ikke kan flyve, blev opdaget i Newfoundland i Canada og hurtigt blev et populært bytte blandt europæiske kolonister.

»Gejrfuglen havde fået en status, der gjorde, at europæiske sømænd i 15- og 1600-tallet begyndte at jage dem, spise dem og sælge dem i tusindvis. Derfor bliver man nødt til at træde væk fra den smalle islandske kontekst og de sidste to ynglefugle, hvis man vil forstå dens uddøen,« fortæller Gísli Pálsson.

Efter århundreders hæmningsløs jagt på gejrfuglen, gik det så småt op for naturforskere i begyndelsen af 1800-tallet, at den var truet. Men det ledte ikke til en større beskyttelse af den - tværtimod.

I stedet var den i endnu højere kurs, og europæiske museums- og videnskabsfolk intensiverede jagten på fuglen, for at få fingre i et udstoppet eksemplar, inden det var for sent.

De tre islandske fiskere, der endeligt gjorde det af med fuglen, var eksempelvis også betalt af den danske fuglesamler Carl Siemsen.

LÆS OGSÅ: Biodiversitet: En million arter er truede – men vil det skade mennesket?

Kan ikke nøjes med naturvidenskab

Udryddelsen af gejrfuglen er altså spundet ind et netværk af kulturelle begreber som europæisk kolonialisme samt vores historiske forståelse af statussymboler, luksus og jagt og meget andet - det samme gælder for udryddelsestruede dyr i dag.

Når vi skal forstå, hvordan og hvorfor dyrearter uddør i dag, kan vi derfor ikke kun nøjes med at undersøge de biologiske processer, studere de allersidste eksemplarer og organismer i afgrænsede områder eller følge populationerne gennem tal og grafer.

»I dag skratter man meget ofte kun i overfladen og noterer sig statistikkerne for forskellige arter. ‘Her er der tilbagegang, der er der tilbagegang’,« fortæller Gísli Pálsson.

»Men vi må forstå biodiversiteten i andet end tal og grafer. Vi skal bestræbe os på at forstå hele netværket af forbindelser omkring en art. Meget arbejde med udryddelse bliver for fremtiden nødt til i højere grad at ske på tværs af mange discipliner,« fastslår han.

Man kan ikke undersøge biodiversitetskrisen i den antropocæne tidsalder uden at inddrage antropologi og andre menneskevidenskaber. Humaniora skal på banen!

Men hvordan? Det kan Gísli Pálssons arbejde med gejrfuglen gøre os klogere på.

Åstedet og skurken. Til venstre ses billedet Ketill Ketilsson, manden der trådte på det allersidste gejrfugl æg og gjorde fuglens udryddelse definitiv. Til højre ses klippeøen Eldey, hvor det skete, tegnet fra den islandske kyst. (John Wolley og Alfred Newton / Gísli Pálsson / Frederik Guy Hoff Sonne)

LÆS OGSÅ: Store huller i data om trusler mod biodiversitet

Akavet Islands-tur

Gísli Pálssons granskning af gejrfuglens historie begyndte på et bibliotek ved Cambridge University i England for cirka tre år siden.

Her havde Gísli Pálsson næsen begravet i et lille højhus af støvede dokumenter, der tilsammen udgør ‘Gare-Fowl Book’-manuskriptet - ‘Gare-Fowl’ var datidens britiske navn for gejrfuglen, i dag siger man ‘great auk’.

»Manuskripterne har faktisk været kendt i lang tid og er ofte blevet citeret af fugleforskere og andre til ret smalle formål. Det slog mig, at ingen er rigtig dykket ned i dem,« husker Gísli Pálsson.

Manuskriptet, der består af over 900 sider fordelt i 5 bind - alt sammen håndskrevet - beskriver de to britiske videnskabsmænd John Wolley og Alfred Newtons mere end to måneder lange rejse til Island for at finde gejrfuglen.

Gejrfuglen er ofte blevet beskrevet som klodset og akavet i sin gang, og akavet er også ordet, der bedst beskriver følelsen, de to videnskabsmænd må have haft, da de ved ekspeditionens begyndelse i 1858 fandt ud af, at gejrfuglen havde været uddød siden 1844.

Med denne opdagelse blev deres ekspedition en fortælling om noget helt andet.

LÆS OGSÅ: Biologer frygter ukritisk forskning i biodiversitet

Gejrfuglen satte udryddelse på agendaen

I stedet for at lede efter en fugl, der ikke længere fandtes, gav de sig nemlig til at undersøge, hvordan den var blevet udryddet. De interviewede hundredvis af lokale og rejste rundt for at besøge fuglens sidste ynglesteder.

Efter to måneders rejse på Island havde de helt utilsigtet skabt den første detaljerede rapport omkring udryddelsen af en dyreart.

»Siden da, og selv i dag, har der ikke været udarbejdet nået så detaljeret som den,« fortæller Gísli Pálsson.

»Der er hundredvis af sider baseret på interviews med islandske fiskere, der deltog i de sidste ekspeditioner og jagter, der var med til at udrydde gejrfuglen. Der er detaljerede beskrivelser af de allersidste drab på fuglen,« tilføjer han.

'Gare-Fowl Book' består af mere end 900 håndskrevne sider med noter og tegninger, der vidner om en gennemresearchet ekspedition. Til højre ses navn og alder på nogle af de islandske sømænd, der har været en del af de sidste gejrfugls-jagter. (Foto: Gísli Pálsson)