Menneskers indblanding skaber falsk biodiversitet
Kilde:
30 juni 2016

KORT NYT FRA DANMARK:

Der er mange dyrearter, der uddør på grund af mennesker, men der opstår også nye arter på grund af os mennesker. Men de kan ikke erstatte de 'naturlige' arter, som er uddøde. Vores tilstedeværelse er nemlig med til at fremskynde udviklingen og dannelsen af nye arter. Det skriver redorbit.com

I et nyt studie, som er lavet i samarbejde med Københavns Universitet, gennemgår forskerne, hvilke konsekvenser menneskeskabt evolution har haft, og at de ’nye’ arter ikke kan erstatte naturlige arter, som er uddøde på grund af os mennesker.

Læs også: Forskere: Arter, der uddør i dag, efterlader formentlig intet fossil

Der er mange eksempler på, at mennesker har rodet ved ’naturens gang’ og påvirket evolutionen ved at blande sig. Det kan være ved at introducere nye planter og dyr i økosystemer, eller at jage det største dyr, så den stærkeste ikke længere overlever.

»Udsigten til, at vi kunstigt skaber nye arter, gør det svært at undgå at tænke, at de kan udrydde 'naturlige' arter. Mange mennesker finder måske udsigten til en verden med kunstig biodiversitet lige så skræmmende som en verden med kunstig svækket biodiversitet,« fortæller Joseph Bull, der er ph.d. i økologi ved Københavns Universitet, ifølge redorbit.com.