Kan denne vandmand afsløre hemmeligheden bag udødelighed?
Et lille vandmandslignende væsen går imod strømmen – og alderen – idet det ældes baglæns. Når som helst det har brug for det, kan det regenerere sine celler til et tidligere stadie i livet. Se dyret her.

Det vandmandslignende væsen Turritopsis synes at have fundet nøglen til evigt liv. Dyret kan nemlig snyde den for os så naturlige livscyklus og blive yngre og yngre i stedet for at blive gammel og dø. Den betragtes derfor som – i teorien – udødelig. I praksis bliver polypdyret ofte fortæret af større rovdyr i vandet.

Den japanske marinebiologi Shin Kubota fra Kyoto University’s Seto Marine Biological Laboratory har studeret arten Turritopsis dohrnii i 15 år. Han tror, at den lille skabning kan hjælpe os mennesker med at finde nøglen til evigt liv.

»Den udødelige vandmand er den mest mirakuløse art i hele dyreriget,« siger marinebiologen til New York Times.

»Når vi forstår, hvordan dyret foryngrer sig selv, bør vi kunne opnå store ting. Efter min mening vil vi kunne udvikle os til selv at blive udødelige.«

Kan hjælpe med at bekæmpe sygdomme

Andre forskere forkaster ideen om evigt liv, men mener, at Turritopsisen kan være nyttig for os på andre områder.

»Turritopsisen kan vise sig at være af stor værdi, når det kommer til at bekæmpe sygdomme. At forlænge et menneskes liv giver ikke mening, det er noget vrøvl biologisk set. Det, vi kan håbe og arbejde på, er en bedre kvalitet i de sidste stadier af livet,« siger den italienske forsker Stefano Piraino fra Università del Salento i Italien, som selv har studeret Turritopsis dohrnii.

Turritopsisen er som en sommerfugl, som i stedet for at dø forvandler sig til en larve igen. Eller som en kylling, som forvandler sig til et æg, som så klækker en ny kylling. En teoretisk set uendelig række af hændelser.

Selv i dag, hundreder af år efter arten blev opdaget, kan videnskaben ikke forklare, hvordan dyret bærer sig ad. Til gengæld kan du få en rigtig spændende og sjov forklaring af, hvad dette underlige dyr egentlig er for en størrelse, og hvad vi kan bruge det til, i videoen øverst i artiklen.