Forskere: Nej, vi kan ikke konkludere, at plastik i havene påvirker den ilt, du indånder
Forskere kritiserer, at et dansk laboratorieforsøg på iltproducerende bakterier blev udlagt af DR som »alarmerende forskning«.
Plastik i havet

Plastik i havene er et problem, fordi det kan ende i maven på fisk og hvaler. Et nyt laboratorieforsøg viser, at hav-bakterier, der producerer ilt, også påvirkes negativt af plastik, men det betyder ikke, at effekten er den samme udenfor laboratoriet, mener forskere. (Foto: Shutterstock)

Der lever en særlig bakterie i havet, som producerer op til 10 procent af al ilt på Jorden. Men når bakterien kommer i kontakt med kemikalier, der findes i plastik fra indkøbsposer og PVC, laver den mindre ilt, viser et nyt studie.

Forsøget, hvor forskerne fra Københavns Universitet og Macquarie University i Australien har udsat bakterien Prochlorococcus for kemikalier i plastik, er lavet i et laboratorium - altså under kunstige forhold.

en DR-artikel om studiet lød den oprindelige overskrift dog: »Alarmerende forskning: Plastik i havene påvirker den ilt, du indånder«.

Men det kan vi ikke udlede, mener mikrobiolog Niels Peter Revsbech:

»Studiet er interessant ud fra et fysiologisk synspunkt, men det siger ikke noget om den reelle effekt i havet, fordi virkeligheden opfører sig anderledes end i et laboratorium. Plastikforurening er et enormt problem på en række andre områder, men vi bør passe på med store overskrifter,« siger Niels Peter Revsbech, professor ved Institut for Bioscience på Aarhus Universitet, til Videnskab.dk.

Det medgiver studiets medforfatter, efter at hun har fået forelagt kritikken.

»Vi kunne vise, at kemikalielæk har en negativ fysiologisk effekt på Prochlorococcus, men vores fund skal påvises udenfor laboratoriet,« siger Verena Schrameyer, postdoc ved Biologisk Institut på Københavns Universitet, til Videnskab.dk.

Vi vender tilbage til Verena Schrameyer efter at have gennemgået andre forskeres kritik af det nye studie og af DR's rubrik, som DR nu har ændret efter at have modtaget kritikken (se boksen under artiklen).

Der skal meget plastik til, før vi ser en effekt

Forskerne bag det nye studie har som de første fundet ud af, at Prochlorococcus-bakterien laver mindre ilt, når den kommer i kontakt med plastik sådan her:

• Forskerne har taget de to meget udbredte plastmaterialer HDPE (fra indkøbsposer) og PVC-plast (fra antiskrid-underlag) og klippet det i stykker på 1-2 kvadratcentimeter
  • De har fundet, at Prochlorococcus-bakteriens iltproduktion mindskes, når man lægger 1,45 stykker af denne type plastik i 1 milliliter bakterievæske.
  • Det svarer til, at der skulle flyde 1.450 stykker plastik rundt per hver liter havvand, for at iltproduktionen skulle blive påvirket.
  • Forskerne har fundet, at der skal 0,02 stykker PVC-plast til per milliliter bakterievæske, for at iltproduktionen bliver mindre.
  • Det svarer til, at der skal være 20 PVC-plastikstykker per liter havvand.

»Når jeg ser på de tal, så er det meget høje koncentrationer, de har undersøgt, men i studiet forholder forskerne sig ikke til, hvordan disse koncentrationer stemmer overens med den mængde af plastik, vi finder i havet,« siger Nanna B. Hartmann, der er seniorforsker ved Institut for Vand og Miljøteknologi på DTU, til Videnskab.dk.

Plastaffaldet i havet har forskellige størrelser

Størrelsen og alderen på det plastaffald, der flyder rundt i havet, varierer, og det kan påvirke, hvor hurtigt kemikalierne siver ud af plasten og i hvor store mængder, fortæller Nanna B. Hartmann.

»Studiet understreger en risiko for negative effekter af kemikalier fra plastik i miljøet. Generelt kan vi dog ikke regne med, at den effekt, man finder ved laboratorieforsøg, vil være præcis den samme ude i virkeligheden,« fastslår hun.

Det er umuligt at få nøjagtige tal på, hvor meget plastik der findes i havet, eller hvor plastikken ender. Der findes dog en del målinger på plast i havet i forskningslitteraturen, og en del af dem handler om mikroplast, siger Nanna B. Hartmann.

»Mikroplast er mindre end plastikstykkerne brugt i studiet. Det betyder, at når deres koncentrationer af plast antalsmæssigt virker voldsomt, så bliver kontrasten mellem plast i havet og deres forsøg på massebasis endnu større,« siger hun.

LÆS OGSÅ: Biolog: Disse myter om plast i havet skal dø

Urealistisk at finde meget plastik, der hvor bakterien findes

Det er ikke realistisk at finde så store mængder plastik, som forskerne har brugt i forsøget, på de havdybder, hvor Prochlorococcus faktisk vokser, mener Niels Peter Revsbech.

Prochlorococcus-bakterien vokser i den såkaldte ‘fotiske zone’. Det vil sige den havdybde på omkring 50-200 meter, hvor sollyset kan nå ned, så der kan foregå fotosyntese.

»PVC er næppe et større problem i havets fotiske zone, idet det straks vil dumpe til bunds, hvis det da ikke findes som luftfyldte flasker,« lyder det fra Niels Peter Revsbech.

Niels Peter Revsbech mener, at PVC-plast vil synke hurtigt til bunds, fordi det er 1,4 gange tungere end vand.

Den lette HDPE-plast, som kommer fra indkøbsposer, mener han derimod ikke vil dumpe til bunds. Den vil flyde oppe i vandoverfladen, hvor bakterierne heller ikke lever.

Studiet burde forholde sig til virkeligheden

Studiet burde have forholdt sig til, hvor stor effekt plastikkens kemikalier vil have udenfor laboratoriet, mener Niels Peter Revsbech.

»Forfatterne har overhovedet ikke gjort sig nogen overvejelser om, hvilke koncentrationer der findes ude i naturen,« lyder hans vurdering.

Den plastik, som flyder rundt i havet, har i overvejende grad været der i mange år. I laboratorieforsøget har forskerne brugt ny plastik, og det må formodes at lække flere kemikalier end gammel plast, siger mikrobiologen.

Han fortæller, at størstedelen af de organiske stoffer, som lækker fra plastikaffaldet i havene, vil blive nedbrudt af bakterier i løbet af relativ kort tid, selvom visse sejlivede stoffer som for eksempel PCB, som du eksempelvis finder i elektronik, kan være lang tid om at blive nedbrudt.