Kritik: Der er for meget 'hype' om tarmbakterier
Forskere har i de senere år lavet flere og flere undersøgelser, som tyder på, at tarmbakterier spiller en vigtig rolle for alt lige fra fedme til psykisk sygdom. Nyt studie går imod strømmen, og forskerne bag opfordrer tarmbakterie-forskere til at klappe hesten.

Det er hot at forske i de bakterier, som bebor vores tarme, og i de senere år har flere og flere studier peget på, at tarmbakterierne har betydning for en række sygdomme. Dansk forsker mener, at tarmbakterieforskere skal klappe hesten. (Foto: Shutterstock)

Diabetes, kræft, hjerte-kar-sygdomme, ADHD, psykisk sygdom, fedme, alkoholisme, allergi, autisme ...

I de senere år har flere og flere studier peget på, at de bakterier, som bebor vores tarme, spiller en vigtig rolle for vores sundhed og risikoen for en lang række sygdomme.

En ny dansk undersøgelse går imod strømmen og finder ingen sammenhæng mellem vores tarmbakterier og risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Forskerne bag undersøgelsen opfordrer derfor til en kritisk revurdering af, hvorvidt tarmbakterierne nu også er så afgørende for vores helbred.

»I de seneste par år har der været et kolossalt fokus på tarmbakteriernes mulige betydning for alle mulige sygdomme.  Der er meget hype omkring tarmbakterierne, men vi mangler stadig at se egentlige beviser for, at tarmbakterierne virkelig er så vigtige på længere sigt. Derfor er mit indspark, at man skal klappe hesten, før man udråber tarmbakterier til at være så afgørende for vores helbred,« siger professor Thorkild I. A. Sørensen fra Institut for Sygdomsforebyggelse på Frederiksberg Hospital samt Metabolismecenteret på Københavns Universitet.

Han er en af forskerne bag den nye undersøgelse, som netop er publiceret i det videnskabelige tidsskrift BMJ Open.

Fjernelse af tarmbakterier overrasker

I undersøgelsen medvirker patienter, som på grund af kræft, kronisk tarmbetændelse eller andre tarmsygdomme har fået fjernet tyktarmen – og dermed også fået fjernet en stor del af deres tarmbakterier.

»Vi har stillet spørgsmålet om, hvad det på længere sigt betyder at få lavet så dramatisk en ændring af bakterieindholdet, som der sker, når man fjerner tyktarmen – langt de fleste tarmbakterier sidder netop i tyktarmen. Ud fra andre undersøgelser havde vi helt klart forventet, at det ville påvirke risikoen for hjerte-kar-sygdom.«

»Men vi blev meget overraskede, for vores tal siger, at det gør det ikke. Det giver anledning til en vis skepsis overfor, hvor vigtigt det mon egentlig er, om man har færre eller flere tarmbakterier,« siger Thorkild I. A. Sørensen.

Behov for længerevarende studier af tarmbakterier

Thorkild I. A. Sørensen påpeger, at han normalt ikke forsker i tarmbakterier. Derfor har han som udenforstående forsker længe gået og ventet på, at tarmbakterieforskerne skulle udføre længerevarende studier, som kunne be- eller afkræfte tarmbakteriernes mulige effekt på menneskers risiko for sygdomme.

»De forskere, som er en del af ’tarmbakterieparnasset’, er nødt til at komme med nogle længerevarende studier af, hvad tarmbakterierne betyder for menneskers sygdomsrisiko.(…) Indtil nu bygger resultaterne på kortvarige studier,« siger Thorkild I. A. Sørensen og tilføjer:

»Der er også udført rigtig mange dyreforsøg, som viser, at tarmbakterier er vigtige for det ene og det andet. De er meget inspirerende for forskerne, men tarmbakterier spiller en helt anden rolle for dyr end for mennesker. Mange dyr skal bruge bakterierne til at få næring ud af det, de spiser – det samme gælder, så vidt vi ved, ikke for mennesket. Derfor skal man være varsom med at overføre resultater fra dyreforsøg til mennesker.«

Medier overdriver tarmbakteriers betydning

En ny undersøgelse har set på 1.530 mennesker, som overlevede mere end 1.000 dage efter, at de havde fået fjernet deres tyktarm (kolektomi).

Tyktarmen blev primært fjernet på grund af tyktarmskræft eller inflammatorisk tarmsygdom (tarmbetændelse).

I patientregistre kunne forskerne se, om de 1.530 personer efterfølgende udviklede hjerte-kar-sygdomme. Patienterne blev fulgt i perioden 1996 til 2014.

Forskerne forventede, at patienterne ville have en lavere risiko for hjerte-kar-sygdomme efter fjernelsen af tyktarmen – fordi de med tarmoperationen også fik fjernet en stor portion af deres tarmbakterier.

I de senere år har en række undersøgelser nemlig tydet på, at ’forkert’ sammensætning af tarmbakterier kan medvirke til udvikling af hjerte-kar-sygdom.

Men da forskerne sammenlignede de tyktarmsopererede forsøgspersoner med andre grupper af tilsvarende forsøgspersoner, fandt de ingen væsentlig forskel på de forskellige gruppers risiko for hjerte-kar-sygdomme.

Dog så de tyktarmsopererede patienter ud til at have en lidt lavere risiko for sygdomme relateret til forhøjet blodtryk. Forskerne mener, det skyldes, at tyktarmens normale optag af salt og vand mangler. Dermed er der tendens til, at kroppen taber væske og salt – en faktor som kan føre til lavere blodtryk.

Kilder: BMJ Open, Thorkild I.A. Sørensen

I Danmark er en af de mest fremtrædende forskere på tarmbakterieområdet Oluf Borbye Pedersen fra Københavns Universitet. Han er enig i, at der »måske kan være tendens til ’hype’« på hans eget forskningsområde, men han mener, at det blandt andet skyldes mediernes fokus på tarmbakterierne.

»Det er et vigtigt forskningsområde, og derfor er der meget opmærksomhed på det - også i medieverdenen. Medierne overfortolker ikke sjældent de fund, som bliver gjort, på en unuanceret måde. Det kan bidrage til en forventning til forskningsresultater, der ikke kan indfries på længere sigt. Men jeg mener stadig, at det er ekstremt vigtigt, at vi videnskabsfolk gives tid til systematisk og omhyggeligt at få afklaret, hvor meget tarmbakterier reelt betyder for menneskets samlede helbred og biologi,« siger professor og forskningsdirektør Oluf Borbye Pedersen fra Novo Nordisk Fondens Metabolismecenter på Københavns Universitet.

Han bekræfter, at meget forskning i tarmbakteriernes rolle foregår ved hjælp af dyreforsøg, men forklarer at det blandt andet hænger sammen med, at mange forsøg ville være etisk problematiske at udføre på mennesker.

Stadig et nyt forskningsområde

Når det gælder manglen på længerevarende undersøgelser af, hvad tarmbakterier betyder for helbredet, påpeger Oluf Borbye Pedersen, at forskningsområdet endnu kun har få år på bagen.

»Selvfølgelig er der mangel på længerevarende studier. Det er et helt nyt forskningsområde, som kun er ganske få år gammelt. Tidligere havde vi slet ikke mulighed for at undersøge tarmbakterierne – 80 procent af dem lever uden adgang til ilt i tarmen. Derfor kan vi ikke dyrke tarmbakterierne på klassisk vis i laboratoriet – ilt er giftigt for dem,« siger Oluf Borbye Pedersen og tilføjer, at først for cirka syv år siden, begyndte han selv og andre forskere i stort omfang at bruge DNA-teknikker til at identificere kroppens tarmbakterier.

»DNA-teknikkerne har åbnet forskningsfeltet, og vi studerer nærmest et nyt organ. Det er det sidste organ, som mangler at blive kortlagt i mennesket – hvem bakterierne er, hvad de laver, og hvad de betyder for vores helbred.«

Forsker tror mere på amerikanske resultater

Oluf Borbye Pedersen er enig i, at det er en styrke ved den nye, danske undersøgelse, at den udforsker tarmbakteriernes påvirkning af vores helbred gennem længere tid. Forskerne har via sundhedsregistre kunnet følge, hvorvidt 1.530 patienter, som fik fjernet tyktarmen, udviklede hjerte-kar-sygdom (åreforkalkningssygdomme) i perioden 1996-2014.

»Den lange opfølgningstid er en styrke ved studiet, og vores kolleger har lavet et grundigt stykke videnskab. Men der er også en række svagheder ved studiet – det gør forskerne også selv opmærksom på. Derfor skal man ikke drage forhastede konklusioner. Studiet udelukker bestemt ikke, at en ændret tarmbakteriesammensætning kan være involveret i udvikling af åreforkalkningssygdomme (hjerte-kar-sygdomme, red.),« siger Oluf Borbye Pedersen.

Han henviser til en række studier fra en amerikansk forskergruppe, som både i dyre- og menneskeforsøg har vist, at visse bakterier i vores tarme er involveret i produktion af stoffer, som kan øge risikoen for åreforkalkning og relaterede hjerte-kar-sygdomme.