Kig op i oktober: Vi guider dig til, hvordan du ser masser af smukke stjernebilleder
Der sker meget på oktobers mørke aftenhimmel, hvor du både kan få øje på stjerneskud, planeter og fjerne galakser. Og så dykker vi ned i et tiltagende problem for rumfarten: Satellit-trafik.
Oktober stjernebilleder Pegasusfirkanten, Trekanten Alpheratz eller Sirrah  Syvstjernen Vega, Deneb og Altair  Andromeda

(Klik her for større opløsning.) Pegasusfirkanten er ret nem at finde på den sydlige himmel, og når du først har fundet den, kan du bruge dette stjernekort til også at finde de øvrige stjerner og stjernebilleder, som er tydelige i oktober. (Illustration: Sarafina Kimø)

I oktober går vi som bekendt over til vintertid eller mere korrekt dansk normaltid.

Det betyder, at Solen går tidligere ned, og resultatet bliver nogle lange og mørke aftener, som kan bruges til at studere stjernehimlen.

Vi vil se lidt på den sydlige himmel og begynder med Pegasusfirkanten, som er ret let at finde. Stjernebilledet Pegasus hænger sammen med nabostjernebilledet Andromeda – så godt, at en af stjernerne i firkanten slet ikke hører til Pegasus, men til Andromeda.

Det er stjernen øverst til venstre i firkanten, som i praksis har fået ’dobbelt statsborgerskab’, selv om den formelt hører til Andromeda.

Stjernen hedder Alpheratz eller Sirrah og befinder sig 97 lysår borte. Det er en dobbeltstjerne, der består af to meget klare stjerner, som begge både er større, varmere og mere lysstærke end Solen.

LÆS OGSÅ: Hvordan får stjernerne deres navne?

Når man har fundet Andromeda, er det let at finde det meget lille stjernebillede Trekanten lidt længere nede på himlen, og fra Trekanten er der ikke langt til Syvstjernen.

Sommertrekanten med de tre klare stjerner Vega, Deneb og Altair er stadig synlig, selv om Altair kommer stadigt længere ned på himlen.

Du kan se, hvor alle de beskrevne stjernebilleder befinder sig på himlen, på kortet herover.

Serien Kig op!

'Kig op!' giver dig hver måned en oversigt over de vigtigste begivenheder på himlen og i rummet.

I denne måned ser vi først på de astronomiske højdepunkter.

Senere i artiklen fortæller vi om, hvad der rører sig i rumfarten.

Vores nærmeste galakse

Stjernebilledet Andromeda er ikke særligt fremtrædende, men det rummer en næsten usynlig seværdighed:

Det er vores nærmeste nabogalakse, Andromedagalaksen eller M31, der befinder sig ’bare’ 2,5 millioner lysår borte. Den nærmeste klare stjerne er Mirach, der er en af stjernerne i Andromeda.

LÆS OGSÅ: 5 ting, du skal vide om galakser

I ældre astronomibøger står, at man kan se Andromedagalaksen med det blotte øje. Under en meget mørk og klar himmel langt ude på landet er det nok stadig muligt, men for de fleste er det nødvendigt med en kikkert.

Langt væk fra Mælkevejen

Edwin Hubble (1889-1953) opdagede som den første, at man fra Jorden kan se stjernetåger, som ikke er en del af vores egen galakse. (Foto: Johan Hagemeyer)

Det er mindre end 100 år siden, at astronomerne blev klar over, at i hvert fald nogle af de små tåger man kan se på himlen, er galakser som vores egen Mælkevej, blot meget langt borte.

Det skete, da Edwin Hubble i 1925 målte afstanden til M31 og i første forsøg beregnede den til 700.000 lysår. Det var så langt borte, at den ikke på nogen måde kunne befinde sig i Mælkevejen.

Senere er afstanden til Andromeda blevet opjusteret, og vi ved nu, at den er en spiralgalakse af næsten samme type som Mælkevejen, blot større.

Den udmærker sig ved at bevæge sig hen mod Mælkevejen – den stærke tyngdekraft mellem Mælkevejen og M31 dominerer lokalt over universets udvidelse.

LÆS OGSÅ: Kosmisk kollision ændrede Mælkevejens struktur for evigt

Om godt 4 milliarder år vil de to galakser smelte sammen til en stor supergalakse, men til den tid er det meget tvivlsomt, om Jorden stadig er beboelig. Da Solen undervejs har ændret sig , vil Jorden nok være en helt død klode.

Synlige planeter

Jupiter og Saturn står stadig på aftenhimlen, men de går tidligt ned bare et par timer efter Solen – Saturn er den sidste, der går ned.

Sidst på måneden kan man også se Venus lige efter solnedgang. Men det varer kun kort, da Venus selv går ned omkring en halv time efter Solen. Venus står derfor lavt på himlen, men til gengæld er planeten meget lysstærk.

Mars kan ses hen mod slutningen på måneden fra omkring en time før solopgang. Den står noget højere på himlen end Venus, men er til gengæld ikke nær så lysstærk.

Orioniderne kommer

Stjernebilledet Orion er gradvist ved at dukke op på himlen, og fra dette stjernebillede udgår natten mellem 21. og 22. oktober en meteorsværm kaldet Orioniderne.

Mere præcist ser det ud, som om meteorerne kommer fra et lille område (Radianten), som ligger lidt over den klare røde stjerne Betelgeuse.

Desværre har vi på samme tid den aftagende måne ikke så langt fra radianten, og månelyset kan godt genere observationerne – men det meste afhænger nu af vejret.

Betelgeuse og radianten står først op efter kl 22, men man behøver heller ikke at kunne se radianten for at kunne se stjerneskuddene.