Rumsonde slår rekord og knipser billede 6 milliarder kilometer fra Jorden
Rumsonden New Horizons har slået en 27 år gammel fotorekord.

Rumsonden 'New Horizons' har siden sin opsendelse i 2006 sat en del rum-rekorder - nu har den sat endnu en. (Illustration: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute)

6,12 milliarder kilometer, eller hvad der svarer til 152.713 rejser rundt om Jorden.

Så langt væk fra Jorden var NASA's rumsonde 'New Horizons', da den fra sin position i Kuiperbæltet knipsede et billede af en stjerneklynge og skrev rumhistorie.

'New Horizons' slog med sit billede en 27 år gammel rekord for at tage et billede længst væk fra Jorden, der blev sat af NASA-rumsonden 'Voyager 1' 14. februar 1990, skriver NASA i en pressemeddelelse.

Den tidligere rekord var taget 6,06 milliarder kilometer fra Jorden og blev altså slået med 60 millioner kilometer, da 'New Horizons' 5. december 2017 forevigede en stjerneklynge og to objekter fra Kuiperbæltet, der består af asteroider, dværgplaneter og kometer.

Sådan ser de ud - de to objekter fra Kuiperbæltet, som NASA-rumsonden har fotograferet 6,12 milliarder kilometer fra Jorden. (Foto: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute)

En rekord-maskine

'New Horizons' blev opsendt i januar 2006 og er en del af NASA's 'New Frontier Missions'.

Rumsonden tilbagelægger 1,1 millioner kilometer om dagen og har siden sin opsendelse slået en række rekorder.

Missionen fik et af sit helt store gennembrud, da 'New Horizons' i 2015 lagde vejen forbi Pluto.

Den 9. december 2017 brillerede den også ved at gennemføre den kursændrings-manøvre, der var hidtil længst væk fra Jorden, da den skulle ændre kurs fra et objekt i Kuiperbæltet til et andet.

Rumsonden har lige nu kurs mod et Kuiperbælte-objekt kaldet 2014 MU69, som den forventligt vil passere den 1. januar 2019.

Hvis alt går efter planen, vil dette møde sætte endnu en rekord som det planetariske møde, der er foregået længst væk fra Jorden.

Den grønne streg på billedet her viser, hvor langt 'New Horizons' var på sin mission den 12. februar 2018. Den røde streg viser, hvor langt den har igen før den passerer Kuiperbælte-objektet 2014 MU69. (Foto: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute)