Vindmøller gavner fuglene mere, end de skader dem
Risikoen for, at flagermus og fugle kolliderer med vindmøllerne, er minimal ifølge tre studier.
vindmølle fugle rovfugle kollision drab dødsulykke skade truede vindturbiner møllevinger atom fossil brændsel dødstal GWh orangebugede græsparakit miljø natur dyreliv RSPB udryddelse gåsegrib

Vindmølle-modstanderne bruger ofte det lokale fugleliv som årsag til at sætte sig imod opførelse af vindmøllerne. Men forskningen afslører ifølge forfatteren, at mølleparkerne er det sidste, de skal bekymre sig om. (Foto: Shutterstock)

Modstanderne af vindmølleparker hævder ofte, at fuglene flyver ind i vindmøllevingerne, så de uheldige fugle så at sige bliver hakket ihjel.

Modstandernes påstand, om at vindmøllerne skader fuglelivet med særlig fokus på sjældne fugle og rovfugle, har fået stor opmærksomhed.

Det stemmer, at vindmøllevingerne ind imellem dræber fugle og flagermus. Men det er blevet påvist af tre særskilte studier, at risikoen for, at dyrene kolliderer med møllerne, faktisk er minimal.

Et studie fra 2009 benyttede amerikanske og europæiske data om fugledødeligheden og estimerede det antal dræbte fugle per gigawatt-time, som energikilderne vind, fossile brændstoffer og atomkraftanlæg henholdsvis var ansvarlig for.

Ikke nær så farlig som andre kraftanlæg

Studiet konkluderede:

»…. Vindmølleparker og atomkraftanlæg er hver ansvarlig for mellem 0,3 og 0,4 fugledødsfald per gigawatt-time (GWh), mens fossile brændstoffer er ansvarlig for cirka 5,2 dødsfald per GWh.«

Det er næsten 15 gange så mange dødsfald. Ud fra det estimerede forfatteren:

»…. Vindmølleparkerne dræbte cirka 7.000 fugle i USA i 2006, men atomanlæg dræbte cirka 327.000 og kraftanlæg baseret på fossile brændstoffer var skyld i 14.5 millioner fugledødsfald.«

Her skriver de om deres forskning og forskningsfelt, bringer relevant viden ind i den offentlige debat og formidler til et bredt publikum.

Vindmøller placeret i en trækfuglerute

Sagt med andre ord: For hver fugl, en vindmølle dræber, dræber fossile brændstof- og atomanlæg 2.118 fugle.

Et spansk studie var fra 2005 til 2008 involveret i daglige inspektioner af jorden omkring 20 vindmølleparker, der i alt husede 252 vindmøller. Forskerne fandt i alt 596 døde fugle.

Vindmøllerne havde været i gang mellem 11 og 34 måneder i løbet af studiet, og det gennemsnitlige dødstal per mølle var blot 1,33. Forfatterne noterede, at det var én af de højeste kollisionsrater i forskningslitteraturen.

Rovfuglekollisionerne udgjorde 36 procent af det samlede antal dødsulykker (214 fugle), hvoraf størstedelen var gåsegribbe (138 fugle, 23 procent af det samlede antal dødsulykker).

Studieområdet befandt sig i den sydligste del af Spanien i nærheden af Gibraltar, der er placeret i en trækfuglerute fra Marokko til Spanien.