Tag på selvlysende strandtur - lige nu er havet fuld af psykedeliske alger
Havet lyser som et diskotek nu i august - og du kan komme med til festen. Millioner af alger svømmer lige nu rundt i det danske hav og kan gøre natlige svømmeture til en temmeligt syret oplevelse.
Blå selvlysende alge Noctiluca scintillans i badevand morild bioluminesens danmark danske have

Havet bliver pludselig blåt på den lidt mere magiske måde, når den mystiske alge Noctiluca scintillans gør sin entre i den danske sensommer. Fænomenet kaldes også morild. (Foto: Shutterstock)

Måske er den danske sommer ikke længere helt optimal til lange strandture, men du burde nu alligevel snarest pakke badetøjet og tage afsted til nærmeste strand.

For hvis du er heldig, kan du lige nu opleve de danske vandkanter lyse i mørket.

»Hvis du tager ud at bade sent om aftenen eller om natten lige nu, så kan du opleve, at det lyser blåt rundt omkring dig i vandet og at du stadig har små lysende prikker over hele kroppen, når du kommer op,« siger Henrik Oksfeldt Enevoldsen, der er centerleder på Biologisk Institut på Københavns Universitet.

LÆS OGSÅ: Fisk og planter laver psykedelisk lysshow i havets dyb

Fænomenet skyldes en selvlysende alge

Henrik Oksfeldt Enevoldsen fortæller, at fænomenet skyldes en selvlysende alge. Algen med det blå skær hedder Noctiluca scintillans, og faktisk ved forskerne ikke, hvorfor i alverden den har så stort et behov for at gøre opmærksom på sig selv.

»Det er et mysterium, hvorfor de gør det,« siger Henrik Oksfeldt Enevoldsen.

»Men vi ved, at det skyldes en kemisk reaktion, hvor molekylet luciferin bliver spaltet og frigiver energien til vandet i form af blåt lys.«

Alge-effekten bliver særligt stærk, når de små organismer tumles rundt af bølgerne, som det kan ses til sidst i videoen herunder.

LÆS OGSÅ: Selvlysende blade afslører naturens skjulte skønhed

Der er noget sælsomt smukt over de blå lysglimt, som algerne frigiver i, hvad nogle forskere mener må være en forsvarsteknik. Selvom videoen er fra Maldiverne, kan man sagtens opleve det blå lys i danske farvande også (Video: Youtube.com, uploadet af Loghan Callideo)

Samme reaktion som hos dybhavsfisk

Det blå lys har algerne dog ikke eneret på - man kender det også fra andre dyr, lyder det fra forskerne.