Fraunhofer, Kirchhoff og Bunsen indførte spektrene i astronomien
Derved gjorde de det muligt at undersøge, hvilke grundstoffer universet er opbygget af.
Fraunhofer_spektroskop_lys_astronomi

Fraunhofer (i midten) præsenterer sit spektroskop for sin formynder Joseph von Utzschneider og medarbejdere fra laboratoriet. (Foto: Shutterstock)

Serie: De skabte astronomien

Det har taget århundreder med store opdagelser at skabe det astronomiske verdensbillede, vi kender i dag.

I artikelserien ’De skabte astronomien’  vil Videnskab.dk's faste rumeksperter fortælle den mere personlige historie om et udvalg af astronomer og de opdagelser og teorier, de bragte ind i den astronomiske verden.

Her kan du få det fulde overblik over, hvilke astronomer det kommer til at handle om.

Man kan ikke forestille sig den moderne astronomi uden mulighed for at analysere lyset fra Solen, planeterne og stjernerne. Det er denne analyse, som har gjort det muligt for os at vide, hvilke stoffer både planeter og stjerner er opbygget af.

Metoden hedder spektralanalyse, og den består i al sin enkelhed i, at lyset sendes gennem et prisme eller gitter, så det spredes ud i alle sine farver. Vi ser et såkaldt spektrum - men det er ikke bare farver man ser, der er også nogle mærkelige mørke linjer.

Det er disse mørke linjer, vi skal se nærmere på, og i virkeligheden blev fysikken bag dem først endeligt forklaret af Niels Bohr i 1913.

Men de blev set 100 år tidligere, og det lykkedes faktisk at anvende de mørke linjer til analyse af stjernerne længe før, vi fik den teoretiske forståelse. Det har især tre forskere, Fraunhofer, Kirchhoff og Bunsen æren for.

Fraunhofer gik skridtet videre

Joseph von Fraunhofer (1787-1826)  var en tysk optiker, der bedst er kendt for sine studier af Solens spektrum og sin opdagelse af de mørke linjer i Solens spektrum.

På sin tid var han også berømt for at bygge de bedste teleskoper i Europa, ligesom han udviklede spektroskopet til studier af spektre.

Fraunhofer_spektroskop_lys_astronomi

Portræt af Fraunhofer. Han blev født i år 1787 og døde i år 1826 af tuberkulose og blev således kun 39 år gammel. (Foto: Wikimedia Commons)

Ganske vist havde både Newton og astronomen William Herschel før Fraunhofer sendt Solens lys gennem et prisme og derved vist, at det hvide lys blev opløst i alle regnbuens farver. William Herschel havde endda opdaget den infrarøde varmestråling, fordi han ved et tilfælde havde anbragt et termometer udenfor det synlige område.

Men Fraunhofer går et skridt videre, og han bliver den første, der i detaljer observerer Solens spektrum og derved opdager de mørke linjer i solspektret, der nu bærer hans navn, ’Fraunhoferlinjerne’.

LÆS OGSÅ: Astronomer ser første ‘snelinje’ rundt om ung stjerne

En vanskelig start på tilværelsen

Men vejen frem er lang og trang. For Joseph Fraunhofer får en ganske hård start på tilværelsen. Han er født i 1787 i Straubing i Bayern (dengang Bavaria) i det sydlige Tyskland som 11. barn af en glasmager.

Allerede som 11-årig mistede han begge sine forældre. Men noget må han have haft i arv fra sin far, for han kommer i lære netop hos en glasmager, Phlipp Anton Weichelsberger der fremstiller dekorative glasvarer og spejle.

Desværre var Weichelsberger en brutal og hård arbejdsgiver, der ikke engang tillod den unge Joseph at gå i søndagsskole. Det var ellers en undervisning, der var forbeholdt unge og børn, der i stedet måtte arbejde hele ugen.

Taget falder ned over den unge Joseph

Men da Joseph i 1801 er 14 år, indtræffer en hændelse, der helt kommer til at ændre hans liv.

Måske som følge af dårlig vedligeholdelse kollapser Weichelsbergers værkstedsbygning og hus pludselig, og Joseph bliver spærret inde mellem murbrokkerne, men overlever mirakuløst, vistnok fordi han tilfældigvis befinder sig i ly af en tværbjælke, der skærmer ham.

Prinsen griber ind
Fraunhofer_spektroskop_lys_astronomi

Kong Maximilian I Joseph af Bavaria (nu Bayern), der som prins tog sig af den forældreløse Joseph Fraunhofer. (Wikimedia Commons)

Der går ry af denne store ulykke, mange deltager i redningsarbejdet, og den kommer endda Prinsen af Bavaria, Maximilian IV Joseph for øre. Han bliver opmærksom på den tilskadekomne dreng og beslutter sig for at tage vare på ham. Han bringer drengen med hjem til sit slot, hvor han planlægger den videre vej for ham.

Prinsen støtter Fraunhofer økonomisk og sørger for at finde en ny formynder, og valget falder på advokat og iværksætter von Utzschneider, der tillader, at drengen kommer til at gå i søndagsskole.

Fraunhofer udfolder sine talenter

Nu går det fremad for Fraunhofer. Takket være prins Maximilians støtte, lykkes det unge Fraunhofer at blive tilknyttet et Optisk Institut, der holder til i et tidligere Benediktinerkloster. Her får han for første gang mulighed for at udfolde sine talenter som glasmager.

Han går i gang med at fremstille prismer og linser og udvikle apparater til at måle brydningsindeks for forskellige glassorter med stor præcision, og ikke mindst kaster han sig over at fremstille linser til teleskoper, som han selv bygger.

Han bliver hurtigt anerkendt som den bedste glasmager og linsebygger i verden - endda bedre end berømtheder som fysikeren Michael Faraday i England. Og her taler vi om en ung mand blot midt i tyverne. Højdepunktet i denne periode er nok bygningen et teleskop, der med en linse på 24 cm, var sin tids bedste i verden.

I 1814 opfinder han spektroskopet – der med et prisme kan opløse hvidt lys I spektrets farver – og med en skala kan vise beliggenheden af de forskellige linjer i spektret. Han udvikler og forfiner også diffraktionsgitteret , der den dag i dag er kendt af fysikelever til bestemmelse af bølgelængder for lys.