Sådan gik det til, dengang nobelprisvinderne opdagede en fjern klode og kosmisk baggrundsstråling
De prisvindende astronomer har gjort os klogere på exoplaneter, Big Bang og universets historie.
Astronomerne Didier Queloz  Michel Mayor ESO exoplanet

Astronomerne Didier Queloz og Michel Mayor (Foto: ESO)

Konkurrencen om at komme først med en opdagelse er hård. Det ved modtagerne af Nobelprisen i fysik i 2019 alt om.

I år deles prisen mellem tre astronomer, nemlig James Peebles, Michel Mayor og Didier Queloz.

• Peebles har fået halvdelen af prisen på ni millioner svenske kroner for sit arbejde inden for kosmologi,
  • Michel Mayor og Didier Queloz deler den anden halvdel af prisen for at have fundet den første exoplanet ved en sollignende stjerne.

Astronomerne har således arbejdet inden for forskellige områder af astronomien, men de har det til fælles, at de alle, lige fra begyndelsen af deres karrierer, direkte har mærket den hårde konkurrence.

nobelpris 2019 fysik James Peebles, Michel Mayor og Didier Queloz

Fra venstre: James Peebles, Michel Mayor og Didier Queloz. (Illustration: Niklas Elmehed/Nobel Media 2019)

Fra spekulation til videnskab

James Peebles er født i 1935 og er altså nu 84 år gammel. Han er uden overdrivelse en af de mest berømte astronomer inden for sit felt, kosmologien, der handler om universets opståen og udvikling.

Man kan sige, at prisen er givet for ’lifetime achievement’ og ikke for en enkelt stor opdagelse.

Jim Peebles James Peebles baggrundsstråling Cosmic microwave background radiation

Peebles, der har modtaget halvdelen af Nobelprisen i fysik i 2009 og de ni millioner svenske kroner, der følger med. (Foto: PRINCETON UNIVERSITY)

Nobelkomiteen har udtrykt det på denne måde:

»James Peebles har over de seneste 50 år skabt grundlaget for at forvandle kosmologien fra spekulation til videnskab. De ideer, han har udviklet siden 1960'erne, har dannet grundlaget for vores nuværende forståelse af universet.«

Peebles var endnu en ung mand i 1965, da en af de største opdagelser i den moderne astronomi blev gjort. To ingeniører, Penzias og Wilson, havde ved afprøvning af et radioteleskop fundet en svag radiostråling, som tilsyneladende fyldte hele universet.

Det tabte kapløb om Big Bang

Penzias og Wilson vidste ikke, hvad de havde fundet, men for at få en forklaring ringede Penzias til en forsker ved navn Bernard Burke fra MIT, Massachusetts Institute of Technology.

Burke kunne fortælle, at der var et forskerhold fra Princeton University, som havde forudsagt strålingen ud fra teorien om Big Bang. Lederen af dette hold var den berømte Robert Dicke, som havde sat en af sine unge studenter, nemlig James Peebles, til at foretage alle de nødvendige beregninger.

De står bag bøgerne 'Det levende Univers' samt 'Rejsen ud i rummet - de første 50 år' og skriver om aktuelle astronomiske begivenheder for Videnskab.dk, hvor de går under kælenavnet 'Stubberne'.

Beregningerne viste, at universet måtte være fyldt af en svag radiostråling, som stammede fra selve Big Bang. Denne stråling kaldes i dag for den kosmiske baggrundsstråling (se faktaboks). Dickes hold var først nu ved at konstruere en antenne som kunne måle strålingen.

Det blev nu hurtigt klart, at den stråling, som Penzias og Wilson havde fundet, måtte være den baggrundsstråling, som Peebles havde beregnet.

Det var ved den lejlighed, at Dicke udbrød: »We have been scooped.«

Det er et udtryk, som er lidt svært at oversætte, da 'scooped' har mange betydninger, men i denne sammenhæng betyder det noget i retning af ’der er nogen, som er kommet os i forkøbet'.

Det var naturligvis en enorm skuffelse både for Dicke og Peebles, især fordi Penzias og Wilson faktisk skulle have forklaret, hvad det var, de have opdaget. Men de kom nu alligevel til at dele Nobelprisen i fysik i 1978.

kosmisk baggrundsstråling antenne big bang serendipitet

Penzias og Wilson under den store antenne, der i 1964 opfangede de kosmiske mikrobølger. (Foto: NASA)

LÆS OGSÅ: Kosmisk baggrundsstråling påviste Big Bang. Men hvem kan tage æren for opdagelsen?

Baggrundsstrålingen

Baggrundsstrålingen stammer helt tilbage fra tiden bare 380.000 år efter Big Bang, hvor universet endnu var meget varmt. Da den blev udsendt, var det varmestråling ved omkring 3.000 grader.

Siden da har universet udvidet sig, og i dag er universet 1.100 gange større, end da baggrundsstrålingen blev udsendt. Desuden er temperaturen faldet, så den stråling, der nu fylder universet, svarer til den stråling, som vi ville modtage fra et legeme med en temperatur på bare 2,7 grader over det absolutte nulpunkt på -273 grader Celcius.

Vi siger derfor, at baggrundsstrålingen har en temperatur på 2,7 Kelvin, da Kelvin skalaen begynder ved det absolutte nulpunkt.

Strålingen har dog ikke samme temperatur alle steder. Der findes områder med både højere og lavere temperatur end gennemsnittet, selv om afvigelserne er ganske små.

Fysikken bag Big Bang

Opmuntret af Dicke gik Peebles nu i gang med at se nøjere på fysikken bag Big Bang, og det førte til en meget dybere forståelse af vores univers. Da han har forsket inden for de fleste områder i kosmologien, nævner vi her bare et eksempel:

Lige efter Big Bang var universet en varm ildkugle af gas med en så stor tæthed, at lydbølger kunne eksistere.

I de første 380.000 år efter Big Bang har universet næsten virket som et orgel, hvor lydbølger af mange forskellige frekvenser har udbredt sig. Der har været en grundtone og overtoner – men det har ikke været lyde, som det menneskelige øre kunne opfatte.

Det var en kortvarig fase, for universet udvidede sig, og stoftætheden faldt derfor, indtil det ikke længere var muligt, at lydbølger kunne udbrede sig.

Samtidig blev universet gennemsigtigt, og baggrundsstrålingen blev skabt.

Vil du vide mere om Peebles' metode?

Denne illustration viser, hvordan Peebles brugte baggrundsstrålingen til sine beregninger.

Bemærk, at illustrationen åbnes som PDF, og at teksten er på engelsk.

Lydbølger er trykbølger, og det betød, at da de sidste toner lød, så var gassen nogle steder mere sammenpresset end andre steder. Det satte sine spor i baggrundsstrålingen, som kom til at indeholde kolde og varme pletter, hvor temperaturen afviger med op til 200 mikrograder fra gennemsnittet.

Ofte vises baggrundsstrålingen som et plettet kort, hvor hver plet svarer til et område med afvigende temperatur. Nogle pletter er store, andre små.

Det, Peebles gjorde, var at tælle antallet af store og små pletter, og så bruge disse data til at beregne både universets geometri og hvor meget stof, det indeholder.

Således kunne han se, at universet er fladt, og han kom på sporet af det, vi i dag kalder mørkt stof.

baggrundsstråling universet Big Bang Peebles NASA

Kort over baggrundsstrålingen som viser de meget små temperaturforskelle på under 200 mikrograder. Rødt er områder med temperatur over gennemsnittet, og blå har temperatur under gennemsnittet. Størrelsen og antallet af disse områder fortæller os en masse om Big Bang. (Illustration: NASA)

I dag er analysen af baggrundsstrålingens varme og kolde pletter et centralt værktøj for kosmologien – og det var et område, som Peebles var med til at grundlægge. Han forskede også i, hvad det mørke stof betyder, både for universet som helhed og for dannelsen af de enkelte galakser.

Vera Rubin globus astronomi

Vera Rubin var en ivrig samler af globusser og kort. Her ses hun med et lille udpluk af samlingen. (Foto: Smithsonian Institution)

Således kom Peebles til at spille en afgørende rolle i udviklingen af kosmologiens standardmodel, der antager eksistensen både af mørkt stof og mørk energi uden at beskrive den nøjagtige natur af begge substanser.

Men der er kommet kommentarer til Peebles pris.

Ingen er i tvivl om, at han mere end fortjener den, men kommentarerne går på en nu afdød kvindelig astronom ved navn Vera Rubin (1928-2016).

Vera Rubin har været banebrydende med at påvise eksistensen af mørkt stof ved observationer af stjerners bevægelse.

En stor del af Peebles forskning handler om mørkt stof, men set ud fra et teoretisk synspunkt.

Vera Rubins målinger har været mindst lige så vigtige for forståelsen af det mørke stof, og det kan nok undre, at Nobelkomiteen ikke har valgt at give hende prisen for flere år siden.