Astronomer ser første ‘snelinje’ rundt om ung stjerne

En kunstners fortolkning af snelinjen rundt om stjernen V883 Orionis (Illustr: A. Angelich (NRAO/AUI/NSF))

15 juli 2016

Det sner i rummet.

Et pludseligt udbrud fra den unge stjerne V883 Orionis har givet astronomerne et første glimt af en såkaldt ‘vand-snelinje.’ Det skriver ScienceAlert.

Det flotte syn er opstået i det, der kaldes en protoplanetarisk skive, der er den masse af støv, som samles rundt om en ung stjerne - og som er forstadiet til en planet.

Her har temperaturen og trykket været lavt nok til at vandis kunne forme sig, og det blevet til en snelinje.

ALMA's billede af V883 Orionis. Den mørke linje, som ses rundt om stjernens lyse midte er snelinjen. (Foto: L. Cieza et al.; ALMA (ESO/NAOJ/NRAO))

En pludselig stigning i stjernens lys opvarmede den inderstede del af skiven, og det har skubbet snelinjen meget længere ud end normalt.

Det gjorde forskerne i stand til at se den med radioteleskopet ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array).

Under normale omstændigheder ville snelinjen være alt for tæt på den unge stjerne, til at den ville kunne ses direkte - selv med ALMA’s utrolige opløsning.

Typisk vil varmen fra en ung stjerne forhindre vandmolekylerne i at fryse i en kæmpe radius på omkring tre astronomiske enheder - en enhed svarer til Jordens afstand fra Solen - hvilket er cirka 450 millioner kilometer.

Kommer man længere væk herfra, vil vandet kondensere på støv og andre partikler for at blive til is her.

Denne gang har forskerne dog været så heldige at få et glimt af vandet blive til sne.