Universets første molekylære forbindelse fundet i rummet
Efter årtiers søgen er det lykkedes forskere at bekræfte, hvordan de første molekyler blev dannet.

I begyndelsen af The Big Bang var universet utroligt tæt og ekstremt varmt. Den lille, koncentrerede klump var på størrelse med en fodbold, ifølge en populær fortolkning af teorien.

Men efter et stort brag og en heftig omgang kernefusion udvidede universet sig hurtigt og blev koldere.

Da det unge univers nåede ned under en temperatur på 4.000 grader celsius, begyndte elektrisk ladede atomer, også kaldet ioner, at sætte sig sammen på nye måder.

Det var her, universets første molekylære forbindelse heliumhydrid opstod som HeH+.

Sådan lyder den tidlige kemis skabelsesberetning. Men hidtil har der manglet en brik i puslespillet. HeH+ er nemlig aldrig før blevet fundet i rummet.

Den brik er dog tilsyneladende faldet på plads her 13 milliarder år senere, hvor forskere nu for første gang har registreret molekylet i en stjernetåge 3.000 lysår fra Jorden.

»Universets kemi begyndte med HeH+. Manglen på definitive beviser i rummet har været et dilemma for astronomien i lang tid,« siger Rolf Güsten, der er hovedforfatter på det nye studie og forsker ved Max-Planck-Institut für Radioastronomie, i en pressemeddelelse.

Studiet er netop udgivet i det videnskabelige tidsskrift Nature.

LÆS OGSÅ: Sådan skal fremtidens teleskoper scanne rummet for liv

Hvad er et molekyle?
  • Atomer består af en kerne og en række elektronskaller med negativt ladede elektroner i. Kernen består af to slags partikler - de positivt ladede protoner og neutrale neutroner.
  • Molekyler er atomer, der sammenholdes af kemiske bindinger.
  • Ioner er elektrisk ladede atomer eller molekyler, der har optaget eller afgivet en eller flere elektroner.
  • HeH+ dannes ved at et brint-atom, der har mistet sin elektron, altså H+, rammer et helium-atom og bliver til HeH+.

(Kilde: Den Store Danske / Nature/ Uffe Gråe Jørgensen)

Bekræfter tidligere teorier

Den molekylære forbindelse blev studeret i laboratorier allerede i 1925, og i de sene 1970’ere forudsagde astronomiske modeller, at den burde findes i rummet. Alligevel er det ikke lykkedes at finde forbindelsen før nu.

»Nu har forskere for første gang set den i rummet, og det giver en afklaring om, at de forudsigelser, vi har gjort os om universets tidlige kemi, er rigtige,« siger Uffe Gråe Jørgensen, der er professor MSO ved Astrofysik og Planetdannelse ved Niels Bohr Institutet. Han har ikke har været en del af det nye studie.

Jes Kristian Jørgensen, der er lektor ved Astrofysik og Planetdannelse ved Niels Bohr Institutet, er enig:

»Studiet ser rigtig overbevisende ud, og nu er det påvist, at HeH+ findes derude. Det er en brik i puslespillet, der er faldet på plads,« siger han.

Forbindelsen er fundet i stjernetågen NGC 7027, der befinder sig 3.000 lysår fra Jorden, og ifølge Uffe Gråe Jørgensen har det først været muligt at finde den nu, da tidligere teleskoper ikke har haft høj nok opløsning til at fange den infrarøde stråling fra molekylet.

»Signalet har simpelthen druknet i støj fra andre kilder,« siger han.

LÆS OGSÅ: Hvad kom før Big Bang?

Teleskop ombord på fly fandt molekylet

Ifølge Uffe Gråe Jørgensen er der altså ganske rigtigt tale om en stor opdagelse. Den er tilmed blevet gjort af holdet bag teleskopet SOFIA, der har en høj opløsning takket være instrumentet med det passende navn GREAT - German REceiver for Astronomy at Terahertz Frequencies.

Den høje opløsning, der spænder over både mikrobølger og infrarøde bølger, gjorde forskerne i stand til at registrere den molekylelære forbindelse, men det er ikke den eneste grund til, at teleskopet er lykkedes med at opfange signalet.

Teleskopet SOFIA er nemlig ikke et helt sædvanligt teleskop. Det er ombord på et specialdesignet Boeing 747SP fly, som flyver rundt i 12-14 kilometers højde i stratosfæren, på den anden side af skydækket i Jordens atmosfære.

»Heroppe er der ikke den samme mængde vanddamp i atmosfæren, og derfor kan teleskopet se infrarød stråling fra meget længere afstande,« siger Uffe Graae Jørgensen.

Flyet åbner simpelthen siden, retter teleskopet mod himlen og kigger op i verdensrummet. Du kan se, hvordan det ser ud i videoen øverst i artiklen.

»Fordelen ved at have et teleskop ombord på et fly er desuden, at man kan skifte teknologien ud, så den bliver ved med at være ny. Satellitters teknologi er ofte allerede forældet med 10-15 år, når de sendes op, fordi der er så meget forberedelsestid,« siger Uffe Gråe Jørgensen.