Ny teori: Mørkt stof blev dannet i sekundet efter Big Bang
Ifølge den nye teori har forskerne hidtil overset det mest simple matematiske scenarie for oprindelsen af mørkt stof.
Mørkt stof Big Bang partikelfysik elementarpartikler Higgs-partiklen teori sammenklumpninger skalarfelt astronomi tyngdekraft Euclid-satelitten univers galaksehob stjerne

Forskerne leder efter mørkt stof i ligningerne, i eksperimenter og ved at observere strukturen i universet. (Illustration: Shutterstock)

Forskerne har beregnet, at hele 80 procent af al massen i universet må bestå af noget ukendt – såkaldt mørkt stof.

Hvad er det, og hvordan opstod det?

I en ny forskningsartikel i tidsskriftet Physical Review Letters præsenterer Tommi Tenkanen, postdoc i fysik og astronomi ved Johns Hopkins University i USA, en ny model for, hvordan mørkt stof blev til, samt hvor forskerne skal lede.

Gennem matematiske beregninger viser han, at mørkt stof muligvis blev skabt i løbet af den kosmiske inflation, som er sekundet efter Big Bang, hvor universet udvidede sig med voldsom fart.

På det tidspunkt var universet 0,0000000000000000000000000000000001 sekunder gammelt (og for at du ikke selv skal tælle, så er det 34 decimaler) og pludselig mindst 90 gange større end før Big Bang.

Efter inflationen fortsatte universet med at udvide sig, dog ikke helt så hurtigt. Senere kølede det af, og mørkt stof blev dannet.

I løbet af det første kvarter blev hydrogen- og heliumatomkernerne dannet, og da universet var cirka 400.000 år gammelt, blev elektronerne indfanget af atomkernerne, så de dannede atomer.

Dét, som fandt sted, i løbet af sekundet efter universet blev skabt, har forskerne en ganske god ide om. Men dét, som skete før, giver stadig fysikerne grå hår i hovedet.

LÆS OGSÅ: Hvad er mørkt stof?

'Ældre end Big Bang'?

Den kosmiske inflation førte måske til dannelsen af en særlig slags partikler, såkaldte skalar, det vil sige partikler, som ikke har noget spin.

Kun én sådan partikel er kendt: Higgs-partiklen.

»Vi ved ikke, hvad mørkt stof er, men hvis det har noget med skalarpartikler at gøre, så kan det faktisk være ældre end Big Bang,« siger Tommi Tenkanen i en pressemeddelelse fra Johns Hopkins University.

Når Tommi Tenkanen bruger betegnelsen 'ældre end Big Bang', er det et spørgsmål om, hvor man definerer 'Big Bang'.

»Tommi Tenkanen taler om Big Bang som perioden efter inflationen. Der er nok en del, som vil være enige med ham, når det gælder begrebsbrug; andre vil sige, at inflationen også er en del af Big Bang,« siger fysiker og professor ved Universitetet i Oslo, Are Raklev, til forskning.no, Videnskab.dk’s norske søstersite.