Ny serie på Videnskab.dk: De skabte astronomien
Det har taget århundreder med store opdagelser at skabe det astronomiske verdensbillede.
astronomi NASA Georges Lemaître, Joseph von Fraunhofer, Percival Lowell, Cecilia Payne-Gaposchkin

I baggrunden ses Hubble-teleskopets til dato mest omfangsrige billede af universet - sammensat af tusindvis af snapshots taget over 16 år. I forgrunden og fra venstre: Georges Lemaître, Joseph von Fraunhofer, Percival Lowell og Cecilia Payne-Gaposchkin. (Foto: NASA/ESA/Schlesinger Library/Videnskab.dk)

Det astronomiske verdensbillede, vi kender i dag, er gradvist opbygget gennem århundreder. Det er sket ved, at utallige astronomer gennem historien har leveret brikker til astronomiens puslespil.

Nogle har siddet ved deres kikkerter og observeret stjernehimlen, mens andre har siddet ved skrivebordet og udtænkt nye teorier og fortolkninger, der kunne forklare, hvad man havde observeret.

Vi vil i artikelserien ’De skabte astronomien’ rette fokus mod astronomerne bag opdagelserne og fortælle den mere personlige historie om et udvalg af astronomer og de opdagelser og teorier, de bragte ind i den astronomiske verden.

De står bag bøgerne 'Det levende Univers' samt 'Rejsen ud i rummet - de første 50 år' og skriver om aktuelle astronomiske begivenheder for Videnskab.dk, hvor de går under kælenavnet 'Stubberne'.

Heftige debatter om stjernetåger og verdensbilleder

I al videnskab vil der være fejlfortolkninger eller teorier, der må forkastes undervejs i udviklingen - eller bare observationer der ikke umiddelbart kan forklares.

Det gælder naturligvis også astronomien, når der opdages nyt fra universet, der kan føje nye brikker til eller ændre på teorierne inden for områder i astronomien.

Således var der i begyndelsen af 1920'erne en heftig debat blandt astronomerne om naturen af de mange stjernetåger, som man observerede fra datidens store kikkerter.

Mange holdt på, at det blot var stjernetåger, der tilhørte Mælkevejen, mens andre mente, at der var tale om selvstændige stjernesystemer uden for Mælkevejen.

Problemet blev løst, da Edwin Hubble i 1925 fik bestemt afstanden til vores nabo Andromeda-tågen og hermed kunne bekræfte, at den lå så langt borte fra Mælkevejen, at den var en selvstændig galakse - ligesom Mælkevejen.

Det er sådan, videnskaben arbejder, og det har den gjort, lige siden oldtidens græske astronomer kom frem til et verdensbillede, hvor Jorden var i centrum. Den teori var jo også udviklet ud fra en fortolkning af, hvad astronomerne observerede på himlen.