Danskere vinder bronze til ’VM i skema'
Efter et tæt finalekapløb vandt to danske ph.d.-studerende bronze i kampen om at være de bedste i verden til at lave skemaer for gymnasieklasser.

Verdensmesterskaberne i ’skemalægning for gymnasier’.går ud på at bygge en matematisk model, som kan udarbejde det bedst mulige skoleskema for forskellige gymnasieklasser. (Foto: Colourbox)

Verdensmesterskaberne i ’skemalægning for gymnasier’.går ud på at bygge en matematisk model, som kan udarbejde det bedst mulige skoleskema for forskellige gymnasieklasser. (Foto: Colourbox)

Med ekstremt kompliceret matematik som våben, er det lykkedes to ph.d.-studerende at hente en bronzemedalje hjem til Danmark.

Matias Sørensen og Simon Kristiansen har netop fået tredjepladsen i, hvad der svarer til verdensmesterskaberne i ’skemalægning for gymnasier’.

Konkurrencen går ud på at bygge en matematisk model, som kan udarbejde det bedst mulige skoleskema for forskellige gymnasieklasser.

»Vi blev nummer tre, men vi var meget tæt på at blive nummer to,« fortæller Matias Sørensen på en telefonlinje fra Norge, som er værtsland for skemakonkurrencen.

Matias Sørensen og hans makker Simon Kristiansen skriver til daglig erhvervs-ph.d. ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU) om Lectio - et computersystem, som bruges til studieadministration af de fleste danske gymnasier.

VM i skemalægning afgjort på marginaler

I skemalægningskonkurrencen i Norge - som officielt hedder ’International Timetabeling Competition’ – blev den danske duo slået af Brasilien og England.

»Holdet fra Brasilien blev en helt klar vinder. De havde brugt nogle meget sofistikerede metoder og havde været mere kreative end os. Men det var ærgerligt, at vi ikke fik andenpladsen, for det var et meget tæt løb, og det var marginaler, som faldt ud til de andres fordel,« fortæller Matias Sørensen.

I konkurrencen blev deltagerne målt på deres evne til at opbygge matematiske modeller, som kan puttes ind i et computerprogram.

Fakta

Skemalægning er en disciplin, hvor man opbygger matematiske modeller, som kan bruges til at lave skemaer/tidsplaner til eksempelvis skoler, flyselskaber, busser og arbejdspladser.

Skemalægning hører under en gren af matematikken, som kaldes optimering – en metode, som bruges til at bestemme den optimale løsning på en særlig type af matematiske problemer.

Computerprogrammet skal bedst muligt kunne hjælpe gymnasier – eller rettere  ’high schools’ – når der skal laves skoleskemaer for eleverne.

Det kan nemlig være et kæmpe puslespil at få elevernes individuelle skoleskemaer til at gå op, når der skal tages hensyn til valgfag, linjefag, lokaleplaner, lærernes arbejdstid og meget andet.

Alt dette skal konkurrencedeltagerne forsøge at tænke ind i deres computerprogrammer, som dommerne afprøver på virkelige data fra en række gymnasier i forskellige lande.

Danske forskere har lært af Brasilien

Selvom de to danskere ikke satte sig på førstepladsen i konkurrencen, er de stadig glade for at have deltaget.

»Vi har helt klart lært meget af at være med i konkurrencen. Til aftensmaden onsdag snakkede vi for eksempel med det brasilianske vinderhold, og vi kan helt klart bruge nogle af deres ideer i vores videre ph.d.-arbejde,« fortæller Matias Sørensen.

Både Matias Sørensen og makkeren Simon Kristiansen arbejder i deres ph.d. med at forbedre matematikken bag computersystemet Lectio.

Læs mere om principperne bag skemalægning.

’VM’ i skemalægning

'International Timetabling Competition' er en konkurrence, hvor der dystes i at lave skemaer/tidsplaner ved hjælp af matematiske modeller.

I årets konkurrence gjaldt skemalægningen 'high schools', hvilket kan sammenlignes med danske gymnasier.

Konkurrencen kan ifølge de danske deltagere beskrives som 'verdensmesterskaberne i skemalægning', fordi topforskere fra hele verden deltager.

17 hold fra flere kontinenter deltog i konkurrencen. Fem hold – herunder det danske - blev udtaget til finalen, som løb af stablen i Son i Norge.

Et brasiliansk hold vandt førstepladsen, et engelsk hold kom på andenpladsen, mens det danske hold fik tredjepladsen.

Kilde: International Timetabling Competition, Matias Sørensen (DTU). 

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med 1 million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Danske corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte og døde i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om astronautens foto af polarlys, som du kan se herunder.