Motion under graviditeten påvirker muligvis barnets gener
epigenetik gener graviditet foster overvægt motion fysisk aktivitet

Nyt studie indikerer, at motion under graviditeten kan reducere barnets risiko for overvægt. (Foto: Shutterstock)

30 marts 2021

Gravide mus, som er fysisk aktive, får unger med en bedre evne til at forbrænde sukker og fedt, end museunger hvis mødre var inaktive, viser et nyt studie med dansk deltagelse.

Mekanismen kan skyldes, at motion påvirker produktionen af et bestemt protein, som dannes i moderkagen, indikerer museforsøgene og målinger på gravide kvinder ifølge studiet, som netop er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Cell Metabolism.

Protein påvirker gener

Proteinet SOD3 har indflydelse på, hvilke gener hos afkommet, der er aktive, meddeler Steno Diabetes Center Aarhus, som har været med til at lave forskningen, i en pressemeddelelse.

»De fysisk aktive gravide mus havde mere SOD3 i blodet end de inaktive, og det tyder derfor på, at motion øger SOD3, som igen har positive effekter på fosteret,« siger Niels Jessen, der er forskningschef ved Steno Diabetes Center Aarhus og professor ved Aarhus Universitet.

»Selvom man er født med et sæt gener, som følger én resten af livet, så viser vores studie, at SOD3 kan virke ved at op- og nedregulere fosterets arvemateriale. Altså skrue op og ned for, hvilke gener der skal komme til udtryk hos barnet,« fortsætter han.

Proteinet produceres i moderkagen

Ifølge Niels Jessen bekræfter målinger på gravide kvinder, at SOD3 produceres af moderkagen.

Kvindernes niveau af SOD3 stiger i takt med, at moderkagen vokser, og i nogle tilfælde påvirkes produktionen af, om mødrene er fysisk aktive, viser målingerne fra Aarhus Universitetshospital.

Fundet skal bekræftes af mere forskning, før man kan være sikker på mekanismen, men det læner sig op af tidligere forskning, som viser, at moderens livsstil under graviditeten kan påvirke barnets vægt, og at det kan have noget at gøre med, hvilke gener der bliver udtrykt.

Det kaldes epigenetik, når livsstil og miljø på den måde påvirker genernes aktivitet.

De danske forskere fra Aarhus Universitet, Aarhus Universitetshospital og Steno Diabetes Center Aarhus har lavet det nye studie sammen med forskere fra USA, Canada og Japan.

A.R.