Annonceinfo

Cola, kaffe eller energidrik – hvad virker bedst?

Spørg VidenskabenCLASSIC: Hvis man virkelig vil have et koffein-kick, skal man så helst kaste sig over kaffe, cola eller en energidrik som Red Bull? Og risikerer man at få så meget koffein, at man dør af det?

Kast dig blot frådende over din kaffe, så du kan få stimuleret din djævelske higen efter koffein. Det kræver op mod 100 kopper, skyllet hurtigt ned efter hinanden, før du får så meget koffein, at du dør af det. (Foto: Colourbox)

Alle kan have brug for at noget ekstra turbo i overetagen, når vi er kommet lidt for tidligt ud af fjerene, sidder og hænger foran computeren på arbejde eller skal præstere noget, f.eks. til en eksamen.

Så er det jo godt, at kloge mennesker har skænket os magiske væsker som kaffe, cola og alverdens afskygninger af energidrikke.

Men hvilket vidundermiddel virker egentlig bedst? Og kan man få så meget koffein, at det er farligt?

Thomas Madsen fra Svendborg har stillet fire konkrete spørgsmål - og vi har tilføjet et enkelt - som chefkonsulent John Christian Larsen fra DTU Fødevareinstituttet kaster sig energisk over:

1) Hvad får man mest energi af at drikke?

»Når vi taler om at få energi i denne forbindelse, betyder det formentlig, at vi taler mængder af koffein. Hvis man drikker samme mængde af alle tre drikke, får man mest fra kaffe, men energidrikke som Red Bull indeholder altså også meget koffein,« fortæller John Christian Larsen.

Fødevareeksperten forklarer, at:

  • en liter stærk kaffe indeholder op mod 1000 milligram koffein.
  • Insisterer man på at hælde en hel liter af det endnu stærkere espresso ned, ryger man op på den tredobbelte mængde.
  • En liter energidrik indeholder 320 milligram koffein, altså omkring en tredjedel af en liter kaffe.
  • En liter cola rummer lidt mindre end 100 milligram koffein, altså omkring en tiendedel af en liter kaffe.

Drikkene kan gemme på andre opkvikkende stoffer fra samme kemiske gruppe som koffein. Det drejer sig om theobromin og teofylin, som f.eks. findes i te, men stofferne virker mindre kraftigt end koffein, og der er en væsentlig mindre mængde af dem.

Ifølge John Christian Larsen skulle det heller ikke betyde noget for effekten af koffein, om der er sukker i drikkene, som det er tilfældet med f.eks. Coca-Cola og Red Bull.

Alt i alt: Hvis man gerne vil have et ordentlig skud koffein i så lille mængde væske som muligt, er det ned til automaten, ud til elkogeren eller hen på cafeen og bede om en balje espresso - som i øvrigt også skulle være den bedste form for kaffe for maven.

2) Hvad bliver hurtigst optaget i kroppen?

Fakta

Koffein stimulerer nervesystemet. Derfor kan man opleve at blive friskere og/eller få det skidt, når man drikker for meget cola, kaffe eller energidrik.

Koffein findes i naturen i særligt bønner, frugter og blade, hvor det bl.a. beskytter mod angreb fra insekter.

»Det er hip som hap. Det er alt sammen væske, og fordi det er opløst i forvejen, er det meget tilgængeligt og har let ved at blive absorberet i kroppen.«

»Koffein fra drikke bliver optaget hurtigere, end hvis du f.eks. spiser fast føde eller en pille, som først skal 'falde hen', før koffeinen bliver tilgængelig. Så med mindre du har en kanyle, er det hurtigst at drikke det,« konstaterer John Christian Larsen.

3) Hvor længe virker koffein?

»Det afhænger af personen. Koffein bliver absorberet ind i blodbanen og fordelt videre ud i kroppen. Man siger, at man efter en time til halvanden har den største koncentration af koffein i blodet, og så går der mellem tre og syv timer, før mængden er halveret, afhængig af hvordan man er skruet sammen,« fortæller John Christian Larsen.

Koffein bliver omdannet - metaboliseret - i leveren af enzymer. Enzymernes arbejde varierer fra person til person afhængig af både vores gener og vores livsstil. Derfor skal nogle mennesker kun bruge tre timer og andre syv timer på at omdanne koffein til blandt andet metylxantin, som ryger ud af kroppen gennem urinen.

Jo mere du drikker, des højere koncentrationer af koffein får du, men halveringstiden bliver ved at være den samme.

Det gode spørgsmål er så:

4) Hvornår får man for meget koffein?

Fødevarestyrelsen har sat nogle grænser ud fra undersøgelser fra Canada, der viser, at koffein blandt andet kan give nogle børn angstanfald, hvis de drikker 5-10 milligram.

Derfor bør børn og unge op til 16 år for en sikkerheds skyld ikke indtage mere end 2,5 milligram koffein pr. kilo kropsvægt. En knægt på 50 kilo skal altså helst ikke drikke mere end en stor kop kaffe eller allerhøjest en liter cola (hvis man lægger alle spekulationer om sukker til side og kun skeler til indholdet af koffein).

»Man kan så sige, at hvis man drikker en kop om morgenen og én om aftenen, så bør der ikke være nogen fare, når man kigger på halveringstiden.«

Kaffe kan være vanedannende, men ifølge DTU Fødevareinstituttet slet ikke i en grad som f.eks. nikotin eller narkotika. Derfor er et godt råd til Java-junkier, som får det dårligt af at drikke for lidt - eller for meget - kaffe ganske simpelt: drik noget mindre. Din krop vænner sig til det. (Foto: PeskyMonkey)

»Og generelt siger vi, at vi ikke tror på toksiske effekter hos voksne, når koffeinmængden er under 400 milligram om dagen, så man skal ikke være bange for at drikke nogle kopper kaffe på grund af indholdet af koffein,« fortæller John Christian Larsen.

Undtagelsen er gravide, som allerhøjst må indtage 300 mg koffein på en dag, ellers stiger risikoen for at føde børn, der vejer for lidt.

Andre mennesker løber muligvis ind i mere overfladiske problemer med irritation og søvnløshed, hvis de drikker for meget koffein, men effekterne er generelt ret dårligt belyst.

Koffein er under mistanke for at være vanedannende og give hovedpine, men på den anden side ser det også ud til at kunne bruges i behandling af forskellige sygdomme som f.eks. rygerben.

Indtil 2004 blev koffein betragtet som præstationsfremmende og var på listen over forbudte dopingstoffer, men i dag blæser vinden den modsatte vej, og koffein bliver som hovedregel betragtet som et smagsstof, så længe det ikke optræder i overdrevent store koncentrationer - hvilket vil sige meget mere end man finder i espresso.

En god tommelfingerregel er, at hvis man får det dårligt af at drikke meget kaffe, cola eller energidrik - så lad være.

5) Kan man dø af at drikke for meget koffein?

John Christian Larsen vurderer, at det korte svar er: Nej, du kan ikke dø af en overdosis koffein ved at drikke kaffe, energidrikke eller cola. Vurderingen er, at en dødelig dosis koffein for voksne mennesker svarer til 80-100 kopper kaffe, som bliver høvlet ned hurtigt efter hinanden.

»Man har ganske vist rapporter om meget højt indtag af energidrikke sammen med ekstrem fysisk aktivitet, især på diskoteker, hvor man har haft tilfælde af dødsfald.«

»Men det er formentlig på grund af dehydrering, fordi koffein og alkohol er vanddrivende. Når man danser hele natten - og måske endda også indtager andre stoffer - så giver det selvfølgelig en risiko,« siger John Christian Larsen.

Fakta

Spørg Videnskaben Classic

Med jævne mellemrum genudgiver vi tidligere, populære udgaver af Spørg Videnskaben. Denne artikel blev første gang bragt 22. november 2010.

»Det mest sikre, man ved omkring sammenblandingen af koffein og alkohol er, at folk tror, de er mere ædru, end de er. Det har man påvist objektivt. Du kender det fra fester, hvor du har fået lidt for meget; så tager man en kop kaffe og føler, det hjælper lidt, men det gør det altså bare ikke

Forskerne er stadig usikre på, hvad det egentlig gør ved kroppen og hjernen, når man blander alkohol og koffein.

Sker der noget ved at blande de tre koffeindrikke?

»Nej, koffein er koffein. Du får ikke noget ekstra ud af at blande.«

Har koffein andre konsekvenser, vi ikke har fået spurgt om?

»Nej, hvis man holder sig inden for de marginer, vi har talt om, så kan vi leve med det.«

Spørg Videnskaben takker for opfriskningen af viden og sender en t-shirt - rød som en pakke Gevalia/som Coca-Cola-logoet/som tyren på en dåse Red Bull - af sted til Thomas Madsen som kvittering for de gode spørgsmål.

Du kan læse flere svar i Spørg Videnskaben eller selv stille spørgsmål ved at sende en mail til redaktionen@videnskab.dk.

Cola

.En almindelig liter Cola indeholder 50 stykker sukker. Rigtig godt for kropsvægten og opstart ad diabetes.

Køn kvinde

Ha - unægtelig en god pointe, Kim!

Det skyldes, at der har været nogle konverteringsproblemer i overgangen fra vores tidligere CMS til vores nuværende, herunder en totalt tilfældig billedbeskæring. Derfor kan man ikke se den kop kaffe, kvinden holder.

Vi lægger et nyt på :-)

VH Thomas, Videnskab.dk

Ganske køn - men relevant?

Den unge dame er bestemt nydelig at se på - men er hun eller det billede på nogen måde relevant for emet i artiklen?

Jeg vil tror at man uden besvær kan finde en hel del billeder med kaffe mv. og bruge det i stedet for - måske endda en ganske smuk og velskabt kvinde der drikker kaffe eller lign. ;)

Hvad?

Det fremgår ingen steder i artiklen at theobromin er det samme som koffein, eller at det er en del af samme for den sags skyld.
Der står at der findes andre opkvikkende stoffer i energidrikke som ikke er koffein, disse virker bare ikke helt så godt, og derfor er der ikke så meget af det...
Der er et hav af den slags, og theobromin er sandsynligvis bare et eksempel.

En nævneværdig detalje omkring energidrikke er dog at koffeinen heri er syntetisk, og nogle forskere mener at naturligt dannet koffein har en stærkere virkning. Men det er _ikke_ noget jeg har belæg for.

Kaffe-energi

@Thomas:
1) Koffein påvirker nervesystemet via kemi. Du kan læse detaljer om mekamismen i linket til det engelske Wikipedia.
2) Ifølge John Christian Larsen daler energiniveauet - i betydningen 'vores evne til at være opmærksomme'- til lavere end før kaffedrikningen, når koffeinrusen er aftaget. Vel t mærke hos folk, som er vant til at drikke meget kaffe:
"Det er der vist velkendt, at dersom du er en stor kaffedrikker og har udviklet koffeintolerance, hvilket kan ske relativt hurtigt inden for en uge eller 2-3 (afhængig af dosis, selvfølgelig) så kan der i løbet af 12 til 48 timer forekomme symptomer som døsighed, søvnløshed, hovedpine, irritabilitet, manglende koncentrationsevne og mave- og ledsmerter, dersom du pludselig ophører med at drikke kaffe."
"Dersom du kun i ny og næ drikker en kop kaffe får du næppe disse symptomer."
VH Thomas, Videnskab.dk

energi ??

Hej Thomas
Ved du hvor kraftig en skive frisk ingefær er,sammelignet med koffein som boost.
Og er det stabilt i længden?Benytter det i forbindelse med min træning.
 

"Energi" ?

Hvad taler vi egentlig om her- giver koffein reelt kroppen (alle cellerne) mere energi - som sukker ?- eller er det kun nerveceller som får mere "energi" ?- eller er det mentalt fænomen, alá amfetamin ?
Og hvad sker der med energiniveauet efter koffeinrusen er klinget af ?Falder "energiniveauet" ned under det niveau, det ellers ville have haft uden koffeinindtagelse. Sådan at brugeren "bliver nødt til" at supplere op med mere kaffe for ikke at falde i søvn hen på eftermiddagen - hvor en vanddrikker ville holde et mere stabilt niveau ?

SKOMAGER BLIV VED DIN LÆST.

MISINFORMATION.
UNDSKYLD. Men det irriterede mig, at jeg skulle spilde min tid på at korrigere elementære fejl, som åbenbart ingen andre gad rette. Forskellen mellem CAFFEINE og THEOBOMINE står flere steder i det angivne LINK (også med tegnede strukturformler).
De fleste med bare lidt interesse for naturstoffer ved, at Koffein findes bl.a. i Coffea arabica (m.fl.) og Camellia sinensis (tidl. Thea sinesis), hvorimod Teobromin findes i Theobroma cacao.
Mvh.   Steen Ahrenkiel.

Salontonen

@ Steen Ahrenkiel
Her på stedet er alle velkomne til at bidrage til debatten, og en fysikstuderende kan sagtens være orienteret om kemi. Viser der sig så alligevel fejl, er det dejligt, når andre brugere deler deres viden og er med til at rette dem. Blot skal det ske i en ordentlig tone. Man kan godt rette fejl uden at optræde arrogant og bedrevidende.
Redaktionen 

Theobromin er IKKE Koffein !!!

TIL Hans-Peter Engelund Kristiansen.
FYSIK-studerende bør ikke udtale sig om KEMI !!!
Som det tydeligt fremgår af  <http://en.wikipedia.org/wiki/Caffeine> :
CAFFEINE is trimethylxanthine.
THEOBROMINE is dimethylxanthine.
12% of the consumed Caffeine is metabolized to Theobromine in the liver !!!
----
Mvh   Steen Ahrenkiel.
 

Hemmingsen og Hoffman

Jeg forstår :) Jeg var nok lige hurtigt nok ude og sammenlignede en lille og stor kop i mit hoved.

SV:Grundlæggende problem

@Simon:
Koffeinmængden i espressoer kan variere meget, men ligger generelt væsentligt over en normal kop kaffe, som Jens siger pga., at espresso-mængden er så lille.
Du kan finde en australsk undersøgelse af koffeinindholdet i espressoer ("single shot"-kaffe) ved at søge i Google på denne titel;
"An examination of consumer exposure to caffeine from retail coffee outlets"
VH Thomas, Videnskab.dk

Theobromin

Theobromin er koffein.
http://en.wikipedia.org/wiki/Caffeine

ingen problemer...

Espresso indeholder mere koffein pr. volumen end almindelig kaffe, men da der som regel er mere væske i en almindelig kaffe, bliver den absolutte koffeinmængde større for en almindelig kop kaffe.
Men der er altså mere koffein i espresso:
"While espresso has more caffeine per unit volume than most beverages, compared on the basis of usual serving sizes, a 30 mL (1 US fluid ounce) shot of espresso has about half the caffeine of a standard 180 mL (6 US fluid ounces) cup of drip brewed coffee, which varies from 80 to 130 mg,[2] and hence a 60 mL (2  US fl oz) double shot of espresso has about the same caffeine as a 180 ml (6 US fl oz) cup of drip brewed coffee."
http://en.wikipedia.org/wiki/Espresso
 
"An espresso cup has about as much caffeine as a cup of strong coffee. But servings for espresso are much smaller. Which means that the content of caffeine per milliliter are much higher than with a regular brew. Moreover, caffeine is more quickly assimilated when taken in concentrated dosages, such as an espresso cup."
http://coffeefaq.com/site/node/18

Grundlæggende problem

I skriver at der er tre gange så meget koffein i espresso, som i almindelig kaffe, men det er helt galt. Espresso laves under tryk, hvilket rent faktisk forhindrer koffein i at trænge ud i væsken/kaffen og derfor er almindelig sort kaffe stærkere (på koffein) end espresso er. Smagen lyver dog for os på det punkt.
Jeg har også hørt historier om kaffedrikkende folk fra sydeuropa, der var vant til mange kopper espresso om dagen fra hjemlandet og når de kom herop og drak tilsvarende kopper sort kaffe, så fik de koffeinshock og måtte arbejde med at finde et nyt passende leje for deres kaffedrikkeri.

Seneste fra Spørg Videnskaben

Spørg videnskaben

Videnskaben kan ikke svare på alt - men vi forsøger alligevel.

Her kan du stille et spørgsmål til forskerne om alt fra tyske verber til nanorobotter og livets oprindelse.

Vi vælger de bedste spørgsmål og kvitterer med en Videnskab.dk-t-shirt.
Spørgsmål og svar offentliggøres her på siden. Send dit spørgsmål til: redaktionen@videnskab.dk
Annonceinfo

Det læser andre lige nu

Annonceinfo

Spørg Videnskaben

Annonceinfo

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.

Mest sete video

Annonceinfo

Seneste kommentarer