Mørkristet kaffe er bedst for maven
Espresso-kaffe indeholder et stof, der mindsker mavens syreproduktion. Jo længere tid, kaffebønnerne er ristet, des mere mavevenlig er kaffen nemlig.

Kaffe er godt, men ikke nødvendigvis for maven. Mørkristet kaffe som fx espresso er den mest skånsomme for maven. (Foto: Colourbox)

Mange mennesker holder sig fra kaffe, fordi den brune væske giver problemer for maven.

Der er nemlig stoffer i kaffe, der irriterer maven og får mavecellerne til at danne mere syre, og det kan give halsbrand og sure opstød.

Men nu har det vist sig, at der faktisk også er et stof i kaffe, der kan være godt for maven.

Stoffet N-methylpyridinium (NMP) blokerer tilsyneladende for mavecellernes evne til at danne saltsyre, har tyske og østrigske forskere fundet ud af.

Mørkristet kaffe er bedst

Hvad mere er: NMP dannes under ristningen af kaffebønnerne, så mørkristet kaffe indeholder mest af stoffet. Det vil sige, at espressokaffe faktisk kan være bedre for maven end lys kaffe.

»Denne opdagelse vil hjælpe en masse mennesker, der ikke så godt tåler kaffe,« fortæller Veronika Somoza fra universitetet i Wien i en pressemeddelelse.

Og kollegaen Thomas Hofmann fra det tekniske universitet i München bakker op: »Som kaffe-elskere er vi meget begejstrede for dette resultat.«

Maveceller fik forskellig slags kaffe

Forskerne udsatte menneskelige maveceller for forskellige slags kaffe - både almindelig, mørkristet, mild, koffeinfri og såkaldt mavevenlig kaffe. Og så undersøgte de, hvordan cellerne reagere - og fandt ud af, hvilke stoffer i kaffen, der ændrede cellernes syreproduktion.

De kom frem til, at koffein stimulerer dannelsen af mavesyre. Det samme gør katecholer og N-alkanoly-5-hydroxytryptamider, og det er kombinationen af disse stoffer, der irriterer maven. Resultaterne præsenteres på American Chemical Societys årlige møde, der finder sted i denne uge i San Francisco.

Men til forskernes overraskelse var der altså også et stof, der virker modsat, nemlig NMP.

Nu vil forskerne eksperimentere med forskellige slags kaffebønner og ristningsmetoder for at finde ud af, hvordan indholdet af NMP kan maksimeres. Så der er håb forude for folk, der godt kan lide kaffe, men ikke så godt kan tåle den.