Willerslev finder 'nyt' folkefærd i 31.000 år gamle mælketænder
»En afgørende brik i puslespillet om de første amerikanere.«

Nyt studie kommer med nye perspektiver på de første amerikanere. (Illustration: Eric S. Carlson og Ben Potter)

I det kolde, nordøstlige Sibirien ligger resterne efter en cirka 31.000 år gammel lejr nær den russiske flod Yana.

Arkæologer har længe været interesseret i lejren, da man siden 2001 har gjort flere opsigtsvækkende fund i området - blandt andet redskaber lavet af horn fra næsehorn og stødtænder fra mammutter.

Da man først opdagede lejren, troede man ikke, at der fandtes mennesker så langt mod nord tidligere end for 12-13.000 år siden, da det er alderen på de fleste andre menneskefund i Sibirien.

Derfor har forskerne også ihærdigt forsøgt at finde menneskeligt DNA i Yana-lejren lige siden, og det er nu lykkedes.

31.000 år gamle mælketænder fra to børn vidner om, at mennesket slog sig ned i det kolde Sibirien flere gange og længe før troet.

»Det er et fund, der ændrer menneskets historie. Til alles store overraskelse viser det sig, at det her Yana-folk, som man ikke kendte før, hverken er forfader til nutidige sibiriere eller amerikanske indianere,« siger Eske Willerslev, som ledede studiet.

»Yana-folket repræsenterer en meget gammel gruppe mennesker, der spaltede ud fra det menneskelige træ for cirka 38.000 år siden - hvilket er næsten samtidig med at europæere og asiatere delte sig,« forklarer Willerslev, der er professor på Københavns Universitet, til Videnskab.dk.

Opdagelsen er beskrevet i et nyt studie netop udgivet i det anerkendte tidsskrift Nature, hvor forskerne beskriver genomer fra i alt 34 fund.

Kulden holdt mælketænder friske

Mælketænderne er blevet fundet af den russiske professor Vladimir Pitulko fra Russian Academy of Sciences, der har sendt tænderne til Københavns Universitet til genomsekventering.

Her fik forskerne tilladelse til at pulverisere tænderne, så de kunne udvinde og frasortere det menneskelige DNA fra uvedkommende organismer som bakterier og svampe.

»Normalt udvinder man DNA’et fra roden af tænder, men de var knækket af de her mælketænder, så vi havde kun kronen. Vi troede faktisk, det var tvivlsomt, at vi kunne få noget DNA ud, men på grund af den fantastiske præservering i det kolde Sibirien, lykkedes det altså,« siger Eske Willerslev.

LÆS OGSÅ: Willerslev finder hidtil ukendte ur-indianere

Der var kun kronen tilbage af de to ældgamle mælketænder. Alligevel lykkedes det forskerholdet at udvinde DNA'et. (Foto: Vladimir Pitulko / Sikora et al.)

Stammer fra Europæere og asiater

Da Eske og hans kolleger undersøgte genomet, viste det sig at være meget anderledes fra andre sibiriske fund. Der var nemlig tale om et folkefærd, som var langt ældre og meget anderledes fra de hidtil opdagede i Sibirien.

»Det er de første mennesker, vi nu kender til i de sibiriske områder. Vi har dog ikke set dem før nu, fordi de er uddøde og ikke har efterladt sig mange spor i DNA’et hos nulevende sibiriske folk,« siger Eske Willerslev.

Det ‘nye’ folk fra Yana-lejren har fået det videnskabelige navn 'Ancient North Siberians', og de repræsenterer hverken europæere eller asiater, men opstod som en selvstændig befolkningsgruppe for 38.000 år siden.

Spørger man, hvordan de har set ud, så er det svært at sige ud fra den genetiske profil, da deres DNA ikke har overlevet til i dag, siger Eske Willerslev.

»Du kan forestille dig, at de har lignet en blanding mellem europæere og asiater. Dem, der ligner dem mest i dag, er nok de amerikanske indianere, for de bærer på den største del af DNA, der minder om Yana-folkets, uden at det dog er identisk med det, du finder hos Yana,« siger han.

LÆS OGSÅ: Willerslevs nye, vilde fund: 10.000 år gamle knogler fra Brasilien bærer gener fra Stillehavsøer

Lejren Yana RHS er opkaldt efter næsehornet, da man blandt andet har fundet redskaber snittet ud af horn fra næsehorn og stødtænder fra mammutter i nærheden. (Foto: Vladimir Pitulko)

Tre folk indtog landet mellem Sibirien og Amerika

Men Yana-folket er ikke de eneste tidlige mennesker i Sibirien.

»Den næste indvandring sker for omkring 20.000 år siden, hvor palæo-sibirierne kommer til. Vi kan se, at Yana-folket opblandes med disse og forsvinder her omkring, men vi ved ikke, om det skyldes krig, konkurrence om mad, eller om de bare opsluges af en overpopulation fra det andet folk,« siger Eske Willerslev.

Palæo-sibiriernes DNA er en blanding af østasiatere og yana-folkets, og de nulevende tjuktere, der lever nær Bering-strædet, menes at stamme fra dem.

Amerikanske indianere stammer derimod fra en gruppe, der er meget nært beslægtet med palæo-sibirierne, og som blandede sig med en anden gruppe ved navn Mal'ta, der var beslægtet med Yana-folket.

Sidst, men ikke mindst, kommer en befolkningsgruppe ved navn ‘neo-sibiriere’ til området for omkring 10.000 år siden, og de erstatter igen palæo-sibirierne.

»Det er østasiatere. Folket er nært beslægtet med kinsere og koreanere. De blander sig lidt med palæo-sibirierne, men i de fleste tilfælde fortrænger de dem. Der, hvor du finder mest af palæo-sibiriernes DNA i dag, er hos tjukterne og de indfødte amerikanere, som har DNA, der er meget nært beslægtet med palæo-sibirierne.«