Var andre menneskearter de første ofre under den 6. masseudryddelse?
Ja, sandsynligvis, vurderer forskeren bag denne artikel. Og da mennesket først begyndte at jage sammen, var der ingen, som jagede os.
Evolution arter neanderthaler homo sapiens krig kampe slag våben civilisationer landområder territorie genetik DNA epidemiske sygdomme udryddelse folkedrab agerbrug befolkningstilvækst

Moderne mennesker står bag den 6 . masseudryddelse, som begyndte for 40.000 år siden og stadig står på. Og meget tyder på, at de første ofre var andre menneskearter. Her ses et neanderthal-kranie med spor efter et hovedtraume. (Foto: The Conversation/Smithsonian National Museum of Natural History)

For 300.000 år siden levede mindst 9 forskellige menneskearter på Jorden. I dag er der kun 1 tilbage.

Neanderthalerne, Homo neanderthalensis, var tætbyggede jægere, der havde tilpasset sig Europas kolde stepper.

De beslægtede denisova-mennesker boede i Asien, mens de mere primitive Homo erectus var at finde i Indonesien og Homo rhodesiensis i Centralafrika.

Adskillige lavstammde arter med små hjerner overlevede sideløbende med dem: Homo naledi i Sydafrika, Homo luzonensis i Philippinerne, Homo floresiensis ('hobbiterne') i Indonesien og de mystiske 'Red Deer Cave people' - opkaldt efter den hule, hvor udgravningen fandt sted - i det sydlige Kina.

Og der er er der sandsynligvis flere opdagelser om menneskearter i vente, hvis man tager hastigheden, hvormed vi i dag opdager nye arter, i betragtning

Menneskets evolution. (Illustration: The Conversation/Nick Longrich)

Masseudryddelse af andre menneskearter

Men for 10.000 år siden var alle andre arter end det moderne menneske, Homo sapiens, væk.

Arternes forsvinden ligner en masseudryddelse, men der er ingen indlysende miljømæssige katastrofer - vulkanudbrud, klimaforandringer, asteroidenedslag - som kan forklare, hvorfor de forsvandt.

Tidspunktet for deres forsvinden indikerer, at det var udbredelsen af Homo sapiens, der stod bag en art, der udviklede sig i det sydlige Afrika for 260.000 til 350.000 år siden.

Det moderne menneskes migration ud af Afrika blev skyld i en 6. masseudryddelse, en hændelse som strækker sig over mere end 40.000 år - fra pattedyrenes forsvinden i istiden til destruktionen af regnskoven i dag.

Men var andre mennesker de første ofre?

LÆS OGSÅ: Planter uddør nu op til 350 gange hurtigere end den historiske norm

Den 6. masseudryddelse

For 65 millioner år siden ramte en kæmpemæssig asteroide Jorden i området omkring den nuværende mexicanske by Chicxulub.

Nedslaget medførte en så gennemgribende forandring af planetens miljø og klima, at omkring 50 procent af alle dyre-og plantearter uddøde - heriblandt dinosaurerne.

Perioden var femte gang i jordens historie, at størstedelen af arterne uddøde over kort tid. Perioden kaldes den femte masseuddøen.

Det kan måske virke uvirkeligt, men den periode vi lever i i dag, minder en hel del om dengang.

I øjeblikket uddør arterne 100-1.000 gange hurtigere, end hvad der plejer at være normaltilstanden for Jordens liv.

Det nuværende tempo for arternes uddøen er på højde med de 5 andre gange i Jordens historie, hvor 50-90 procent af arterne pludselig forsvandt.

Perioden kaldes derfor for den sjette masseudryddelse.

LÆS OGSÅ: Den sjette masseuddøen: Jordens liv forsvinder lidt efter lidt

Homo sapiens er en helt enestående farlig art

Vi er en helt enestående farlig art. Vi jagtede mammutter, kæmpedovendyr og moafugle, til der ikke var flere tilbage.

Vi ødelagde sletter og skove, så vi kunne dyrke afgrøder, og derigennem modificerede vi mere end halvdelen af klodens landarealer.

Vi ændrede klimaet, men vi var allermest til fare for andre menneskelige populationer, fordi vi konkurrerer om ressoucer og land.

Historien er fuld af eksempler på mennesker, der bekriger, fordriver og udsletter andre grupper fra territorier - lige fra Roms belejring af Karthago, som endte med byens fuldstændige ødelæggelse, til den amerikanske erobring af vesten og Storbritanniens kolonisering af Australien.

For nylig har vi været vidner til folkedrab og etnisk udrensning i Bosnien, Rwanda, Irak, Darfur og Myanmar

LÆS OGSÅ: Forsker: »Vi har skabt en civilisation, der er fast besluttet på at tilintetgøre sig selv. Og jeg er skrækslagen.«

Folkedrab er en iboende, instinktiv del af den menneskelige natur

Ligesom sprog eller redskabsbrug er evnen og tilbøjeligheden til at deltage i folkedrab uden tvivl en iboende, instinktiv del af den menneskelige natur.

Der er ikke meget, som giver anledning til at tro, at de tidlige Homo sapiens var mindre territoriale, mindre voldelige, mindre intolerante - mindre menneskelige.

De tidlige jæger-samlere er blevet afbildet som fredelige, noble vildmænd af optimisterne, som argumenterer, at det er vores kultur - og ikke vores natur - som skaber volden.

Men feltstudier, historiske beretninger og arkæologi viser, at de primitive kulturers krige var intense, udbredte og dødbringende.