Myte, at mennesker dræber mere end andre arter
Mennesker fører krig og dræber hinanden, men vi er faktisk ikke mere voldelige end andre arter, der lever i flok. Det viser et nyt omfattende studie af, hvor meget mennesker, sammenlignet med dyr, har dræbt hinanden siden den ældste stenalder.
evolution drab døden livet arterne mennesker chimpanser

Er mennesker en særligt voldelig art? Og hvor meget har vi dræbt gennem historien? Et nyt studie viser, hvor meget arterne indbyrdes har dræbt siden den ældste stenalder. (Foto: Shutterstock)

Mennesker har gennem hele historien dræbt for at beskytte deres territorium. Vi fører krig mod hinanden og slår hinanden ihjel.

Vi mennesker er dog ikke mere voldelige end andre arter, viser et nyt studie.

Forskerne har udregnet, at 2 procent af menneskeheden er døde som følge af vold fra andre mennesker. Men den tendens ses også hos mange andre pattedyr, lyder konklusionen. Eksempelvis har vores slægtninge chimpanserne en drabsrate på 4,5 procent.

»Der er mere vold blandt pattedyr, end vi havde regnet med. Det var også interessant, at volden ikke var koncentreret omkring grupper, man normalt ville betegne som aggressive. Vi fandt en høj grad af dødelig vold hos næsehorn, egern og heste, bare for at nævne nogle få,« skriver José Maria Gomez, der er evolutionsbiolog på Universidad de Granada og hovedforfatteren til studiet, i en mail til Videnskab.dk.

Studiet er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Nature.

LÆS OGSÅ: Hvor er beviserne for evolution?

Drabelige egern og fredelige flagermus

I studiet har José Maria Gomez og en række spanske forskere undersøgt, hvor meget 1.000 arter har dræbt medlemmer af egen art siden den ældste stenalder, som er omkring 2,5 millioner år fvt.

Resultatet viser, at der er stor forskel på, hvor meget de enkelte arter dræber hinanden i flokken.

evolution drab døden livet arterne mennesker chimpanser

De ser måske søde og fredelige ud på overfladen, men egern er er faktisk meget aggresive og dræber jævnligt hinanden for at beskytte deres forråd. (Foto: Shutterstock)

Studiet viser desuden, at omkring 40 procent af alle pattedyr udøver dødelig vold mod hinanden.

Forskerne kunne også vise, at arter med mange drab på egne medlemmer ofte lever i store flokke, hvor der er potentiale for konflikter og magthierarkier.

Anderledes er det eksempelvis for den ensomme hval, forklarer en dansk forsker, der har læst studiet.

»Arter som hvaler, der lever for sig selv, vil typisk ikke interagere så meget. De mødes sjældent og lever alene, pånær når de møder en partner for at reproducere sig. Derved er der mindre potentiale for konflikter og ikke noget behov for at være aggressiv,« forklarer Michael Thomas-Poulsen, der er lektor på Biologisk Institut på Københavns Universitet.

Der er dog undtagelser. Flagermus, som ellers også lever i kolonier, er også en af de fredeligste arter.

»De samarbejder ofte i kolonien ved at dele mad. De kan genkende hinanden, så hvis jeg hjælper dig den ene dag, er der større chance for, at du hjælper mig en anden dag. Det kan være en del af forklaringen på, at de er pacifister,« siger Michael Thomas-Poulsen.