Indblik i cellers evne til at sanse ilt hædres med Nobelprisen i medicin 2019
Opdagelsen har blandt andet haft stor betydning for forskning i kræftbehandling.

Det blev de tre herrer her, der fik Nobelprisen i medicin 2019. Fra venstre til højre: William G. Kaelin Jr, Sir Peter J. Ratcliffe og Gregg L. Semenza. (Illustration: Niklas Elmedhed. © Nobel Media)

På Karolinska Instituttet i Stockholm klokken 11.30 i dag, 7. oktober 2019, blev der tilføjet endnu et kapitel i videnskabens historie.

Nobelprisen i medicin 2019 blev annonceret.

Vinderne blev:

• William G. Kaelin Jr, professor i medicin ved Harvard University
  • Sir Peter J. Ratcliffe, professor ved University of Oxford og forskningsdirektør ved Francis Crick Institute
  • Gregg L. Semenza, professor ved Johns Hopkins University School of Medicine

De tre forskere har i fællesskab givet os en fundamental forståelse for, hvordan celler i mennesker og dyr opfatter og tilpasser sig ændringer i iltniveauet.

Denne viden er grundlæggende vigtig for at forstå vores fysiologiske funktioner og for udviklingen af nye behandlingsmetoder til en helt række af sygdomme - herunder kræft.

»Vi ved, at nogle af de helt store sygdomskategorier - blandt andet kræft og hjerte-kredsløbssygdomme - påvirkes af cellernes evne til at tilpasse sig iltniveauet,« fortæller Ebbe Bødtkjer, professor ved Institut for Biomedicin på Aarhus Universitet, til Videnskab.dk.

»Forståelsen af, hvordan celler tilpasser sig til iltniveauet, er væsentlig, hvis vi skal finde nye måder at mindske alvoren af de her sygdomstilstande,« tilføjer han.

Randall Johnson, medlem af Nobelforsamlingen, der var med til at tildele Nobelprisen i dag, begrunder blandt andet valget med, at forskerne har bidraget med »grundbogsopdagelser« på det medicinske område.

Hvad har de fundet ud af?

Vi vender tilbage med perspektiverne i de nyudnævnte nobelprisvinderes arbejde. Men allerførst:

Hvad er det egentlig, de har fundet ud af?

Vigtigheden af ilt for mennesker, dyr og planters overlevelse har været forstået i århundreder.

Ilt er afgørende for kroppens forbrænding af næringsstoffer

Ilt eller oxygen udgør omkring en femtedel af Jordens atmosfære.

Ilt er fuldstændigt afgørende for livet på Jorden.

Ilt er vigtigt for, at vi kan forbrænde næringsstoffer, og alle celler i vores krop har brug for ilt for at fungere.

Ilt bruges eksempelvis af ‘cellernes kraftværker’, de såkaldte mitokondrier, til at omdanne mad til brugbar energi.

Men hvordan vores celler mere præcist sanser og tilpasser sig til iltniveauer, har man ikke tidligere haft særlig stor viden om.

Det var indtil Gregg L. Semenza og Peter J. Ratcliffe sideløbende, men ikke sammen, gav sig til at undersøge det i 1990’erne.

Noget af det første, de fandt ud af, var, at EPO-genet, altså det gen, der producerer hormonet Erythropoietin, som de fleste kender som EPO, i den grad påvirkes af iltmangel.

»Men det er ikke kun EPO-generne, som de har forsket i,« fortæller Michael Robert Horsman, der er tilknyttet Institut for Klinisk Medicin ved Aarhus Universitet, til Videnskab.dk.

»De har arbejdet ekstremt detaljeret med det, vi kalder for ‘oxygen sensing’ (hvordan celler opfatter og tilpasser sig iltniveauet, red.), og de har beskrevet alle de mekanismer, der finder sted i cellerne, især når iltniveauet i kroppen falder,« tilføjer Michael Robert Horsman, der forsker i strålebehandling af kræft.

Omkring år 2004 lykkedes det så den tredje nobelprismodtager, kræftforskeren William G. Kaelin, at koble deres arbejde med iltniveauerne til kræft.

Du kan høre William G. Kaelins reaktion på prisen her. (Video: Nobel Prize)