Forskere genopliver cellerne i grisehjerner, flere timer efter grisene er døde
Kilde:
23 april 2019

Amerikanske forskere er lykkedes med at 'genoplive' grisehjerner, flere timer efter dyrene er døde.

Det konkluderer et nyt studie, der er publiceret i Nature, skriver the Guardian.

Ved at pumpe en iltrig væske ind i hjernen er forskerne lykkedes med at genoplive flere af hjernecellerne, hvilket dog ikke betyder, at der er nogen form for bevidsthed i hjernen.

»Det er ikke en levende hjerne. Men det er cellemæssigt en aktiv hjerne,« siger en af forskerne bag studiet Nenad Sestan, der er professor i neurovidenskab ved Yale University, ifølge the Guardian.

LÆS OGSÅ: Forskere holder grisehjerne uden krop i live i 36 timer

Ifølge Nenad Sestan viser studiet ikke bare, at det er muligt at forhindre uoprettelige skader i hjernecellerne, når et hjertestop stopper blodcirkulationen i hjernen, men også, at det er muligt at genoplive nogle af cellerne.

Forskerne har undersøgt 32 hjerner på 32 slagtegrise.

Fire timer efter, grisene var døde, havde forskerne koblet deres hjerner op med et system, der i seks timer pumpede en syntetisk, iltrig og blodlignende væske ind i hjernen.

De sammenlignede de opkoblede hjerner med hjerner, der ikke havde fået tilført væsken, og her viste det sig, at de opkoblede hjerners celler og neuroner, 10 timer efter at grisene var døde, var i lige så god stand som - og i nogle tilfælde bedre end - hjerner, der var blevet analyseret, en time efter grisene var døde.

»Vi har vist, at processen, der sker, når celler dør, sker gradvist og i trin, og nogle af disse processer kan blive udskudt, beskyttet eller tilbageført,« fortæller Nenad Sestan ifølge the Guardian.