Er Betelgeuse på vej til at blive supernova?
Betelgeuse i stjernebilledet Orion er begyndt at opføre sig meget, meget mærkeligt.
Betelgeuse supernova eksplosion mystisk lys svag

Betelgeuse har hidtil været den klareste stjerne i stjernebilledet Orion, men nu lyser den ikke mere end de andre klare stjerner i stjernebilledet. Det svarer til, at den nu lyser med omkring 1/3 af sin normale lysstyrke. (Foto: Shutterstock)

Betelgeuse i stjernebilledet Orion er begyndt at opføre sig mærkeligt, og det har vakt opsigt, fordi astronomerne forventer, at denne røde kæmpestjerne kan eksplodere som supernova.

Heldigvis er den med en afstand på 640 lysår så langt borte, at Jorden ikke er i nogen fare, men en eksplosion vil få Betelgeuse til i flere uger at lyse så stærkt, at den vil kunne ses om dagen og om natten kaste skygge her på Jorden.

Det er meget længe siden, vi her på Jorden har været vidne til en klar supernova på himlen.

De to kendte historiske eksempler er Tycho Brahes supernova i Cassiopeia i 1572 og Keplers supernova i stjernebilledet Ophiuchus i 1604. Så man kan vel roligt sige, at vi snart må have en til gode.

Men lad os først se på, hvad det er, man har observeret.

Betelgeuse opfører sig meget mærkeligt

Det svarer til, at den nu lyser med omkring 1/3 af sin normale lysstyrke.

Betelgeuse altid været regnet for den 10. klareste stjerne på himlen, men det er nu reduceret til en 21. plads blandt himlens klareste stjerner.

Man har altid vidst, at lyset fra Betelgeuse varierer en smule, men dette er en langt større ændring, end noget man tidligere har observeret.

Vi må hellere med det samme slå fast, at astronomerne ikke ved, hvordan denne ændring skal tolkes.

Det kan være et tegn på et kommende supernovaudbrud, men også på processer i stjernen, som vi ikke helt forstår.

LÆS OGSÅ: Orions venstre skulder opfører sig underligt

Betelgeuse er en meget stor stjerne

Betelgeuse er en meget stor stjerne, og dens størrelse kan bedst beskrives ved at forestille os, at vi anbringer den på Solens plads i vores solsystem.

Størrelsen af Betelgeuse varierer: Når den er mindst, når dens atmosfære ud til marsbanen, og når den er størst, når atmosfæren næsten ud til Jupiters bane.

Alligevel er Betelgeuses masse kun omkring 20 gange større end Solens masse, hvilket viser, at langt det meste af Betelgeuse består af en meget udstrakt, men også meget tynd gas.

Det område i stjernen, hvor energien produceres, er større og varmere end Solen, men det ser vi ikke, fordi det er skjult under den enorme atmosfære. Selve atmosfæren er forholdsvis kølig, med en temperatur på kun omkring 3.000 grader, hvilket forklarer, at Betelgeuse lyser rødt.

Betelgeuse supernova eksplosion mystisk lys svag

Eftersom Betelgeuse er 640 lysår fra Jorden, betyder det, at det, vi ser nu, er sket for 640 år siden. Det skyldes, at det lys, vi ser i rummet i dag, har været på vej til os, i en tid der præcist svarer til afstanden målt i lysår fra os. (Foto: Shutterstock)

Ændringen i atmosfæren kan ikke forklare, at Betelgeuse opfører sig mærkeligt

Der er en simpel forklaring på, hvorfor Betelgeuses atmosfære ændrer størrelse. Vi begynder på et tidspunkt, hvor atmosfæren har sin mindste udstrækning og kun når fra Solen ud til marsbanen. Her er atmosfæren så tæt, at den kan absorbere energien fra stjernen og derved opvarmes.

Opvarmningen betyder, at atmosfæren udvider sig, og efterhånden når den fra Solen og helt ud til Jupiters bane. Atmosfæren bliver derved tyndere og mere gennemsigtig og udstråler nu energi til rummet. Beregninger viser, at atmosfæren i denne fase er op til 10.000 gange tyndere end Jordens atmosfære, hvilket har fået nogle astronomer til at beskrive atmosfæren som ’et rødglødende vakuum’.

Når denne tynde atmosfære afgiver energi, så afkøles den og trækker sig sammen, indtil atmosfæren bliver så tæt, at den igen kan absorbere energi fra stjernen, og en ny cyklus kan begynde.

Alt dette er forholdsvis velkendt, men kan sandsynligvis ikke forklare den meget kraftige svækkelse af lyset fra Betelgeuse, som nu er observeret.

LÆS OGSÅ: Supernovaer kan have påvirket livet på Jorden

Måske er der tale om et ’superminimum’

Der er dog den mulighed, at det vi observerer, er et såkaldt ’superminimum’.

Betelgeuse varierer nemlig med flere forskellige perioder, og hvis de falder sammen, kan der måske forekomme et superminimum af lysstyrken.

Vi har trods alt kun nogenlunde præcise målinger af lysstyrken fra de sidste par hundrede år, så der er stadig meget, vi ikke ved om, hvordan Betelgeuse opfører sig over længere perioder.