Supernova-eksplosioner kan forudsiges
Det er svært at forudsige, hvornår store stjerner vil dø ved supernova-eksplosioner, men det vil måske blive muligt i en nærmere fremtid, rapporterer astronomer.

Et billede af supernovaeksplosionen RCW 86, der kombinerer data fra fire forskellige teleskoper. RCW 86 er den ældste supernova man har dokumenteret. (Billede: NASA/ESA/JPL-Caltech/UCLA/CXC/SAO)

Supernovaeksplosioner er de kraftigste stjerneeksplosioner i universet. De sker, når stjerner, der er mere end otte gange tungere end vores sol, dør.

En supernova-eksplosion kan ske på to måder:

1. Den første sker, når en tung stjerne har opbrugt alt dit brændstof

2. Den anden sker kun, når to stjerner ligger tæt på hinanden – det der kaldes et dobbeltstjerne-system. Den ene stjerne vil nogle gange begynde at stjæle masse fra den anden, og til sidst blive så tung, at den eksploderer. Disse eksplosioner er så kraftige at de kan ses i hele det synlige Univers.

Hidtil umuligt at forudsige supernova-eksplosioner

Det har hidtil været umuligt at forudsige, hvornår supernovaeksplosionen vil ske, men astronomer beretter i tidsskriftet Nature, at stjernerne laver mindre eksplosioner, før de eksploderer i de kæmpe store supernovaer.

Astronomerne brugte tre teleskoper: Palomar-observatoriet, Very Large Array og NASAs Swift teleskop til at studere en stjerne, der var 50 gange tungere end Solen og lå 500 millioner lysår borte.

De så, at stjernen, ca. 40 dage før den eksploderede i supernovaen SN2012mc, producerede et udbrud, hvor den udsendte ca. 1 procent af dens masse – dette svarer til 3.300 gange Jordens masse.

Ved at kigge efter disse udbrud mener astronomerne derfor, at de i fremtiden vil være i stand til at forudsige, hvornår stjernerne vil eksplodere i supernova-eksplosioner.