Elektrolyse kan lagre grøn energi – ny forskningsmetode skal gøre teknologien rentabel
For at blive CO2-neutrale skal vi kunne lagre energi billigt og effektivt. Ny metode skal forbedre elektrolyseteknologien ved at undersøge, hvorfor elektrolysecellerne langsomt nedbrydes og mister deres effekt.

Forestil dig en verden, hvor elektricitet fra vind- og solenergi kan gemmes og bruges, når der er vindstille og overskyet.

Den verden eksisterer faktisk allerede i dag.

Vi kan gemme både sol- og vindenergi med en række forskellige teknologier. Den mest kendte er batterier.

Vi kan også bruge varmepumper til at omdanne energien fra strøm til varme, som kan gemmes og bruges, når det er koldt.

En tredje teknologi er elektrolyse. Elektrolyse er en kemisk reaktion som drives af energi fra elektrisk strøm. Med elektrolyse kan vi på den måde lagre energien som et brændstof.

Vi kan for eksempel bruge energien fra strøm til at splitte vand i ilt og brint, hvor brinten er brændstoffet. På den måde kan vi lagre større mængder energi, end det er muligt med batterier, og vi kan gøre det mere effektivt.

Elektrolyseceller og brændselsceller

Elektrolysecelle: En elektrolysecelle bruger elektricitet til at spalte for eksempel vandmolekyler (H2O) til brint (H2) og ilt (O2). Det er en såkaldt elektrokemisk reaktion. Derved bliver den elektriske energi omdannet til kemisk bundet energi i brintmolekylerne. Keramiske elektrolyseceller er de mest effektive, og de kan også spalte andre molekyler end vand, for eksempel CO2.

Brændselscelle: De keramiske elektrolyseceller kan også bruges som brændselsceller. En brændselscelle producerer strøm ved at bruge energi fra et brændstof. De keramiske celler kan altså køre i to retninger. Kører vi den ene retning, laver vi et brændstof (elektrolysecelle), som kan opbevares. Kører vi den anden retning, laver vi strøm (brændselscelle) ud fra vores brændstof.

Ustabile celler mister deres effektivitet

Der findes forskellige typer elektrolyseceller, hvor de mest effektive er keramiske celler. Den celletype kommer sandsynligvis til at spille en vigtig rolle i fremtidens grønne samfund.

Men vi har behov for at kunne lave celler, der er mere stabile og dermed mere rentable, end dem vi har i dag. Selv de bedste celler, vi har i dag, mister langsomt deres evne til at producere brændstof.

Vi ved, at det skyldes ganske små forandringer i cellernes struktur, og i hvordan de forskellige grundstoffer er fordelt i cellerne (se f.eks. her og her). Selvom forandringerne er nanometer-små, har de stor betydning for cellernes effektivitet.

Forandringerne skyldes, at keramiske elektrolyseceller udsættes for elektrisk spænding, mens de er meget varme (ca. 700-1000 °C), hvilket er hårde betingelser for de fleste materialer.

Men vi mangler en mere detaljeret forståelse af, præcis hvordan forandringerne opstår, så vi kan finde metoder til at bremse eller helt stoppe dem.