Vi stoler ikke på fremmede, fordi de kan smitte
Vores mistillid til mennesker, vi ikke kender, kan forklares evolutionært og hænger til dels sammen med vores frygt for at få infektioner, viser ny dansk undersøgelse.
fremmede-frygt-smitte-hygiejne

Frygten for at få infektioner fra mennesker, vi ikke kender, er ifølge ny dansk undersøgelse en af årsagerne til, at vi ofte møder fremmede med mistillid. (Foto: Shutterstock)

Synes du, det er meget ulækkert at sætte dig på et offentligt toilet? Drikke fra et glas, som andre har drukket af før dig? Eller spise på en restaurant, hvor kokken er forkølet?

Så er der en god chance for, at du heller ikke har det så godt med mennesker, som du ikke kender, viser ny dansk undersøgelse.

De personer, der har mindst tillid til fremmede mennesker, er de samme, som mest afskyr kilder til infektioner såsom åbne sår eller muggen mad, konkluderer forskerne bag undersøgelsen.

»Resultatet peger på, at manglende social tillid til mennesker, man ikke kender, er forbundet med en tilbøjelighed til at undgå smittekilder. De to tilbøjeligheder er sandsynligvis bundet sammen gennem vores evolutionshistorie,« siger Michael Bang Petersen, professor på Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet.

Han er sammen med to andre forskere fra Aarhus Universitet forfatter til den nye forskningsartikel, som er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Frontiers in Psychology.

LÆS OGSÅ: Dit kæledyr smitter dig med resistente bakterier

Afsky for hundelort og mug afslører mistillid

I undersøgelsen deltog 508 amerikanske mænd og kvinder, der hver især ud fra en 7-point skala svarede på spørgsmål om, hvor ulækkert de synes, det er at træde på en hundelort, at komme til at røre ved et andet menneskes åbne sår, eller at en madvare i køleskabet har mug på sig - eksempler på ting, der kan smitte os eller gøre os syge.

Derefter skulle deltagerne vurdere, i hvor høj grad de mente, at man generelt kan stole på de fleste mennesker på en skala fra 0 til 10.

Resultatet viste, at de mennesker, der finder hundelort og åbne sår mest ulækre, er 16 procentpoint mere mistillidsfulde overfor fremmede.

Det svarer til en forskel på cirka 1-2 trin på 0 til 10-skalaen.

LÆS OGSÅ: Opkastmaskine afslører: Virus i bræk kan smitte gennem luften

Bakterier fremmede smittefare sygdom vira ulækkert infektioner mistillid fremmede væmmelse

Evolutionen kan forklare, hvorfor de mennesker, der har mindst tillid til fremmede mennesker, er de samme, som mest afskyer kilder til infektioner såsom offentlige toiletter, åbne sår eller muggen mad, viser nyt studie. (Foto: Shutterstock)

Fordel for vores forfædre at holde afstand

Forbindelsen mellem væmmelse og mistillid kan forklares ved, at fremmede mennesker - gennem evolutionshistorien - har været potentielle bærere af vira og bakterier, som vores immunforsvar ikke kendte til og derfor stod svagere overfor i tilfælde af infektion (se faktaboks).

Immunforsvaret og 'ukendte' bakterier og vira

Vores immunforsvar danner antistoffer og antigener, når det bekæmper vira og bakterielle infektioner.

Antistoffer og antigener fungerer som en slags vaccination og modvirker, at vi bliver syge af sygdomme, vi allerede har haft.

Derfor udgør bakterier og vira, som vores krop endnu ikke har stiftet bekendtskab med, en større risiko for, at vi bliver alvorligt syge.

Det har af den grund været en fordel for vores forfædre at holde afstand til fremmede mennesker, der ikke var familie eller nære slægtninge, konkluderer forskerne bag undersøgelsen.

»Forskning har tidligere vist, at folk, der er meget tilbøjelige til at undgå smittekilder, er mere skeptiske over for indvandrere og andre udgrupper [for eksempel homoseksuelle] i samfundet. Vores forskning viser imidlertid, at deres mistillid er langt bredere og omfatter andre mennesker mere generelt,« fortæller Lene Aarøe, lektor på Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet. Hun er medforfatter til forskningsartiklen.

LÆS OGSÅ: Neandertalsex gjorde os immune og gav os allergi

Evolutionen spiller ind

Sammenhængen mellem væmmelse over for bakterier og mistillid over for fremmede kan forklares ud fra et evolutionært perspektiv:

»Gennem millioner af år har det være en fordel for vores forfædre, hvis de havde en vis mistillid til mennesker, de ikke havde nære familiemæssige relationer til, så de undgik nye og potentielt farlige vira og bakterielle infektioner,« siger Michael Bang Petersen.

»Derfor har de tidlige mennesker, som havde gener, der gjorde dem tilbøjelige til at have en vis portion mistillid over for andre, klaret sig bedre og er derfor vores forfædre,« fortsætter han og understreger, at det også har været en fordel ikke at tage fuldstændigt afstand til fremmede.

»Vi er samtidig udstyret med en psykologi, der gør os samarbejdsvillige og tillidsfulde. Der er mange faktorer, som afgør, hvordan vi forholder os til fremmede mennesker og generelt stoler på dem,« forklarer Michael Bang Petersen.