Sådan tackler du din eksamensangst
Mindfulness-meditation, at tænke som en atlet og vejrtrækning kan være noget af det, du ifølge forskere kan bruge til at bekæmpe din eksamensangst.

Du har fået eksamensangst. Men hvad kan du gøre for at undgå, at angsten spolerer din eksamen? Her får du nogle konkrete værktøjer fra forskerne til at gøre netop det.

Du har fået eksamensangst. Men hvad kan du gøre for at undgå, at angsten spolerer din eksamen? Her får du nogle konkrete værktøjer fra forskerne til at gøre netop det.

Svedige håndflader, åndenød og heftig hjertebanken. 

På denne tid af året banker eksaminerne på døren hos mange skoleelever og studerende. Det kan føles som om, at en eksamen er et uoverstigeligt bjerg, og at de dage, der går, blot bringer dommedag nærmere ét langsomt skridt ad gangen.  

I denne uges video fra Tjek - Videnskab.dk’s YouTube-kanal, der laver videoer om videnskaben i din verden - får du nogle konkrete værktøjer, der kan hjælpe dig med at tøjle din eksamensangst. 

Ifølge idræts- og sundhedspsykolog Stefano De Dominicis og centerleder på Dansk Center for Mindfulness Lone Fjorback kan løsningen blandt andet ligge i vejrtrækningsøvelser, mindfulness-meditation og at tænke mere som en atlet. 

Atleter bruger vejrtrækning og visualisering til at præstere - det samme kan du gøre

Om Tjek


Tjek er Videnskab.dk's unge-magasin på YouTube.

Formålet med kanalen er at bringe forskningsbaseret viden ud til danske unge. 

Læs mere i artiklen Videnskab.dk lancerer YouTube-kanal om sundhed.

Ikke alle mennesker er ens, og eksamensangst kan manifestere sig som alt lige fra nervøse sommerfugle i maven til en lammende angst. Derfor skal du kun plukke de løsninger og værktøjer fra videoen og artiklen her, som du synes giver mening for dig. 

Helt grundlæggende kan det være en god idé, at du øver dig i at bruge det mindset, som atleter typisk går ind i i forbindelse med konkurrencer. Du kan altså lære at tænke på eksamen som en udfordring, hvor du får mulighed for at blive bedre, frem for en trussel. 

Måske virker det svært, men lærer du det, kan du bruge den ekstra adrenalin i eksamenssituationen til at fokusere på opgaven foran dig og undgå, at nervøsiteten slår dig ud af kurs. 

Et helt konkret værktøj, forskerne anbefaler dig at bruge til at få styr på din eksamensangst, er vejrtrækningsøvelsen the physiological sigh. Den vil gøre, at du balancerer CO2-niveauet i din krop og sænker din puls med det samme. Det kan dæmpe en begyndende angst. 

Et værktøj, atleter bruger, som du måske også kan have gavn af, er visualisering. Hvis du skriver om, hvordan eksamenssituationen vil være for dig, kan du få styr på dine tanker om eksamen. Så undgår du forhåbentlig at blive overvældet af tankemylder i eksamenssituationen. 

Det har amerikanske forskere konkluderet i et studie fra 2011 - du kan læse mere om studiet hér

Mindfulness får dine tanker tilbage til nu’et

Måske har du hørt om mindfulness; en retning indenfor psykologien, der handler om at være til stede i nu’et. Mindfulness kan ifølge mindfulness-forsker Lone Fjorback hjælpe dig, hvis du bliver overvældet af negative tankespiraler, når du skal løse en eksamensopgave, som gør det svært for dig at fokusere. 

Idéerne og metoderne fra mindfulness - som yoga, meditation og bodyscan - stammer blandt andet fra buddhismen. Men i mindfulness er der ingen religiøse aspekter inde over. Værktøjerne bruges blot til at få ro, energi og klarhed.  

Hvis du har eksamensangst, vil især bodyscan være en god øvelse, der kan hjælpe dig til at finde ro i din krop og samle dine tanker, forklarer Lone Fjorback i videoen. 

På Dansk Center for Mindfulness’ hjemmeside kan du blive guidet igennem en bodyscan, hvor du skal fokusere på dit åndedræt og på at mærke din krop. Der ligger også guides til blandt andet meditationer og yoga på hjemmesiden.

Viden fra forskere og fagfolk

Hvis du vil vide mere om, hvordan du kan få styr på din eksamensangst, kan du se videoen øverst i artiklen. Her bliver du desuden guidet i, hvordan man helt præcist laver øvelserne mod eksamensangst, som er blevet præsenteret i denne artikel.

I videoen kan du også finde ud af, hvad forskernes holdning er til at bruge betablokkere mod eksamensangst.

Hvis du er nysgerrig på, hvad der konkret sker i din krop, når du får eksamensangst, kan du se sidste uges Tjek-video: 'Hvorfor får du eksamensangst?'. 

Informationerne fra videoen kommer fra følgende forskere: 

  • Stefano De Dominicis, adjunkt, Sport, Individual & Society, København Universitet
  • Lone Fjorback, lektor, Institut for Klinisk Medicin, Dansk Center for Mindfulness, Aarhus Universitet
  • Lars Bjerrum, professor, Afdeling for Almen Medicin, Københavns Universitet

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte, døde og vaccinationer i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om, hvorfor denne 'sort hul'-illusion narrer din hjerne.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med over en halv million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk