Videnskab.dk lancerer YouTube-kanal om sundhed
Kanalen skal blandt andet være med til at rydde op i de mange myter, der florerer på nettet.
tjek youtube skønhedslaboratoriet nyt logo holy moly

Sådan ser det nye logo ud til Tjeks YouTube-kanal. (Illustration: Holy Moly)

Sådan ser det nye logo ud til Tjeks YouTube-kanal. (Illustration: Holy Moly)

Skal man vandfaste, hvis man vil tabe sig? Er det sundere at lave sin egen tandpasta uden fluor? Og er kokosolie et glimrende slankemiddel?

På nettet kan du finde mange råd, der påstår at gøre dig sundere, men ikke alle råd er lige gode. Derfor har Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling lanceret YouTube-kanalen Tjek, som skal være med til at rydde op i de mange misforståelser.

»Der er mange sandheder om sundhed, og vi vil med denne indsats være med til at rydde op og nuancere debatten over for det unge publikum, som bruger meget tid på YouTube, hvor de i øvrigt tit finder mere eller mindre gode råd til deres sundhed,« siger Kirstine Jacobsen, der er projektleder på Videnskab.dk.

Ny kanal med 7.000 abonnenter

Kanalen har allerede over 7.000 abonnenter, og det skyldes, at den faktisk er en relancering af Videnskab.dk’s gamle YouTube-kanal Skønhedslaboratoriet.

Tjek

Tjek er Videnskab.dk's YouTube-kanal om sundhed og videnskab.

Formålet med kanalen er at bringe forskningsbaseret viden ud til danske unge.

Kanalen er en del af et større projekt, YouKnowHow, som er støttet af Nordea-fonden.

Du kan også følge Tjek på Instagram under navnet tjek_

Årsagen til relanceringen er, at Videnskab.dk gerne vil kunne dække sundhed bredere på kanalen. Det er særligt vigtigt i en tid, hvor behovet for troværdig information er stort - også for unge på YouTube.

»Det er ikke nogen hemmelighed, at Skønhedslaboratoriet, som brugte beauty og personlig pleje som indgang til den unge målgruppe, primært appellerede til piger. Med relanceringen kan vi gøre os selv relevante for en langt bredere målgruppe. Det er vigtigt, fordi troværdig viden ikke kun skal være forbeholdt pigerne,« siger Kirstine Jacobsen.

Sundhed i mange formater

Selvom kanalen ikke længere hedder Skønhedslaboratoriet, betyder det ikke, at det helt er slut med at kaste et videnskabeligt blik på kosmetik. Skønhedslaboratoriet fortsætter nemlig som en serie på kanalen sammen med andre formater.

Udover Skønhedslaboratoriet kommer Tjek også til at sende Mytedysten, et quiz-koncept, der sætter nettets mange myter på prøve.

Derudover vil Tjek også sende Talk, et koncept, hvor videnskaben møder den personlige beretning, samt Coach, som er et helt nyt format, der kigger nærmere på kost og træning.

De forskellige serier har altså hver deres tilgang til at formidle sundhedsstoffet, og fremtiden kan bringe mange flere med sig til samlingen.

Vil du vide mere om projektet, kan du kontakte projektleder Kirstine Jacobsen, kj@videnskab.dk.

I denne video forklarer Cecilia Demant sammen med vores nye værter, Morten Nørgaard og Julie Hermann, hvorfor Skønhedslaboratoriet bliver til Tjek. (Video: Tjek)

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.