Miniserie om udeskole: Verdensførende danske forskere har undersøgt, hvad undervisning under åben himmel gør ved elever
Den danske forskning giver unikt indblik i den populære undervisningsform.
udeskole udendørs undervisning folkeskolen grundskolen børn natur uderum læring pædagogik

Matematikundervisning i det fri på Strandgårdsskolen i Ishøj. (Foto: Elsebeth Holm, Strandgårdsskolen)

Matematikundervisning i det fri på Strandgårdsskolen i Ishøj. (Foto: Elsebeth Holm, Strandgårdsskolen)

I de senere år er et stigende antal grundskoler i Danmark begyndt at bruge udeskole i undervisningen, viser kortlægninger.

På en femtedel af skolerne underviser lærere jævnligt - ofte flere gange om ugen - eleverne andre steder end i klasselokalet. De rykker for eksempel undervisningen ud i naturen, i byen, på virksomheder eller kulturinstitutioner. 

Udeskole 

Udeskole er et undervisningsmetode, der går ud på, at eleverne regelmæssigt - det vil sige flere timer hver uge - undervises uden for klasselokalet. Det kan være i naturen, i byrummet, på museer eller andre steder. 

Tanken er, at børnenes kroppe og sanser kommer i spil, når de bruger omgivelserne aktivt ved i fællesskab at undersøge, afprøve og opsøge viden. 

Det er gammel pædagogisk lærdom, at nogle former for viden huskes bedre, når kroppen og sanserne er aktiveret - den danske hjerneforsker Kjeld Fredens kommer ind på mekanismerne i en artikel på skoven-i-skolen.dk. 

Udviklingen kalder på kvalificeret viden om, hvad eleverne får ud af udeskole, og hvordan lærerne kan praktisere den udendørs undervisning, på en måde så børnene lærer det, de skal. 

Den vigtige viden leverer en gruppe danske forskere. Forskerne er de eneste på verdensplan, der har lavet grundige videnskabelige forsøg med udeskole, kan du læse i artiklen ‘Dansk forskning i udeskole er verdensførende’

»Vi ser det som vores opgave at bidrage med viden, der kan sikre kvalitet i den undervisning, der i stigende grad foregår andre steder end på skolens arealer. Vores opgave er at følge med og bidrage med mere viden fortløbende,« siger Mads Bølling, som forsker i udeskole og er postdoc på Steno Diabetes Center København med speciale i pædagogisk sociologi.

I videoen fortæller Mads Bølling og hans kollega Karen Barfod om forskningen i udbredelse af udeskole.

Mere forskning på vej

Mads Bølling er en af hovedkræfterne bag et stort forskningsprojekt om udeskole kaldet TeachOut. I projektet sammenlignede forskerne børn, der havde udeskole, med børn der sjældnere var ude i skoletiden. Med anerkendte metoder målte de børnenes præstationer, trivsel, fysiske aktivitetsniveau og motivation. 

Forsøget viste, at børn, der gik i udeskole, lærte mindst lige så meget som børn, der sjældnere er ude i skoletiden, kan du læse i artiklen 'Folkeskoler med udeundervisning har mere motiverede elever'. 

Samtidig blev udeskole-børnene mere motiverede for lære, de trivedes bedre, og især drengene bevægede sig mere.     

Mads Bølling og kollegaer er netop gået i gang med endnu et forskningsprojekt, som skal give viden om, hvordan udeskole kan bidrage til, at nutidens børn, som ofte bruger meget tid indendørs foran skærme, bevæger sig mere i løbet af skoletiden.

Tips til udeskole

TeachOut-projektet, som altså er enestående på verdensplan, kommer ikke ud af det blå. Det bygger på flere års kvalitativ forskning i udeskole deriblandt et stort projekt på Rødkilde Skole i København, hvor en klasse fik udeskole.

I Rødkildeprojektet observerede forskerne i tre år den udendørs undervisning og lavede interviews med lærere, elever og forældre. 

Forskning søger løsninger

Videnskab.dk sætter i en artikelrække fokus på forskning, der bliver lavet for at finde de bedste løsninger på velfærdssamfundets udfordringer. Det kaldes interventionsforskning.

Følg med i temaet her.

Støtte fra TrygFonden har muliggjort temaet. TrygFonden har dog ikke indflydelse på, hvilken forskning vi skriver om, og hvordan artiklerne skrives. 

Læs mere om aftalen her.

Karen Barfod, der er forskningsleder på Forskningscenter for Pædagogik og Dannelse ved VIA University College, har været med til at lave både Rødkildeprojektet og TeachOut. 

Hun er en af Danmarks mest erfarne udeskoleforskere, og i artiklen Tips til udeskole: Sådan bliver udendørs undervisning en god oplevelse fortæller hun, at udeskole kræver endnu mere struktur end undervisning inde i klasselokalet. 

I artiklen giver hun en række praktisk anvendelige råd til, hvordan lærerne bedst tilrettelægger undervisningen udenfor.

Skole i Ishøj har 12 års erfaring

Mens forskerne måler effekterne af udeskole med videnskabelige metoder og publicerer deres viden i internationale tidsskrifter, er der lærere i Danmark, som i årevis har samlet praktisk erfaring med udeskole.

En af dem er Elsebeth Holm, som er ansat på Strandgårdsskolen i Ishøj. 

På skolen, som har 85 procent tosprogede elever, har udeskole været fast praksis i de seneste 12 år, fortæller hun i artiklen Skole i Ishøj med et flertal af tosprogede underviser konstant udenfor

I artiklen kan du læse om, hvordan eleverne bruger byens boligblokke, lokale virksomheder og naturen til at lave undersøgelser og opgaver.      

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Danske corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte og døde i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs her om, hvordan forskerne tog billedet af atomerme.