Om forfatteren

Laila Colding Lagermann

Skolekonsulent og selvstændig skoleforsker, ph.d. fra DPU, Aarhus Universitet

Jeg er cand. pæd. og ph.d. i pædagogisk psykologi fra DPU, Aarhus Universitet, og bidrager med forskningsbaseret viden indenfor skoleforskning, samt uddannelses- og ungdomsforskning.

Forskerne formidler

Forskerne formidler

Videnskab.dk udgiver både artikler skrevet af journalister og forskere. Når forskere står bag, er artiklerne mærket op som ’Forskerne formidler’. Forskerartikler bliver udgivet takket være støtte fra vores partnere: Lundbeckfonden, Danmarks Grundforskningsfond, Aalborg Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet og Region Hovedstaden. Videnskab.dk's redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af partnerne.

Farveblind folkeskole kan gøre livet svært for minoritetsbørn

Folkeskolen bygger på hvide middelklasseidealer om, hvordan man er elev på den 'rigtige' måde. Det skader de etniske minoritetsbørn, som oplever at blive behandlet dårligere. Det kan føre til en skolemodstand, der fører til en modkultur uden for skolen, der i værste fald kan føre til et liv i bandemiljøet.

skolemodstand samfund etnisk minoritet

Selv den mest engagerede elev kan miste gnisten, når man ikke bliver valgt, selvom man har hånden oppe. Dette gælder ikke mindst for elever, der i forvejen føler sig dømt ude. (Foto: Shutterstock)

Annonce:

\ Fra arkivet

Det bedste fra arkivet

Gå på opdagelse i mere end 35.000 artikler.

Søg i arkivet

\ Video

Video, video, video!

Foretrækker du at se historierne udfolde sig i levende billeder? Så tjek vores seneste videoer, eller følg Videnskab.dk på YouTube.

Find flere videoer

\ Podcast

På med hørebøfferne!

Luk øjnene, og lad forskernes viden strømme ind ad øregangen. Her finder du Videnskab.dk's seneste podcasts.

Lyt til flere podcasts