Om forfatteren

Laila Colding Lagermann

Skolekonsulent og selvstændig skoleforsker, ph.d. fra DPU, Aarhus Universitet

Jeg er cand. pæd. og ph.d. i pædagogisk psykologi fra DPU, Aarhus Universitet, og bidrager med forskningsbaseret viden indenfor skoleforskning, samt uddannelses- og ungdomsforskning.

Forskerne formidler

Forskerne formidler

Videnskab.dk udgiver både artikler skrevet af journalister og forskere. Når forskere står bag, er artiklerne mærket op som ’Forskerne formidler’. Forskerartikler bliver udgivet takket være støtte fra vores partnere: Lundbeckfonden, Danmarks Grundforskningsfond, Aalborg Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet og Region Hovedstaden. Videnskab.dk's redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af partnerne.

Hvordan reducerer vi fravær og giver alle elever lyst til at gå i skole?

Skolekulturer præget af elevernes oplevelser af 'høre til' og 'høre sammen' højner trivsel og reducerer fravær. Skoleforsker peger på, hvordan skolefravær også skabes i skolen, og hvad skolen kan skrue på i den forbindelse.

Skoler fravær mindske råd

Børn, der trives i skolen, vil gerne i skole. Særligt følelsen af tilhør og samhørighed er vigtigt for børnene. (Foto: Shutterstock)

Annonce:

\ Video

Video, video, video!

Foretrækker du at se historierne udfolde sig i levende billeder? Så tjek vores seneste videoer, eller følg Videnskab.dk på YouTube.

Find flere videoer

\ Podcast

På med hørebøfferne!

Luk øjnene, og lad forskernes viden strømme ind ad øregangen. Her finder du Videnskab.dk's seneste podcasts.

Lyt til flere podcasts