Svulster på binyrerne forårsager forhøjet blodtryk
Dansk-engelsk forskning viser, at forhøjet blodtryk kan forårsages af mutationer i ’cellepumper’, som overstimulerer kroppens hormonproduktion.

Op mod ti procent af alle tilfælde af forhøjet blodtryk kan skyldes forekomsten af muterede celler på ydersiden af binyrerne, som overstimulerer hormonproduktionen. Den viden giver helt nye behandlingsmuligheder. (Foto: <a href="http://www.shutterstock.com/cat.mhtml?lang=da&search_source=search_form&... target="blank">Shutterstock</a>

Et forskningssamarbejde mellem forskere fra Aarhus Universitet og University of Cambridge har givet ny forståelse for årsagen til mange patienters forhøjede blodtryk.

De engelske forskere vurderer, at op mod ti procent af alle tilfælde kan skyldes forekomsten af mutationer i svulster på ydersiden af binyrerne.

I svulsterne sidder en såkaldt ionpumpe, der er essentiel for opretholdelsen af saltbalancen i kroppen. I de muterede svulster er pumpen sat ud af drift, og i stedet for at holde bestemte ioner ude lader den dem slippe igennem som »en åben ladeport,« siger de danske forskere.

Det overstimulerer binyrerne til at producere aldosteron; et hormon som øger blodtrykket. (Se også faktaboks)

»Det er første gang, at vi finder en mutation i denne her pumpe, og det var meget, meget overraskende,« siger seniorrådgiver ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik Hanne Poulsen, der ledede den danske del af forsøget.

Resultaterne er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature Genetics.

Forskerne fandt nye svulster på binyrerne

Forsøget begyndte i Cambridge, hvor de engelske forskere undersøgte patienter, som led af sekundær hypertension – forhøjet blodtryk som ikke skyldes en af de typiske årsager: overvægt, rygning og usund kost.

Den type patienter reagerer ikke på den almindelige medicin mod forhøjet blodtryk.

Aldosteron er et hormon, som giver nyrerne besked på at fastholde salt i kroppen, hvilket til gengæld øger blodtrykket.