Svulster på binyrerne forårsager forhøjet blodtryk
Dansk-engelsk forskning viser, at forhøjet blodtryk kan forårsages af mutationer i ’cellepumper’, som overstimulerer kroppens hormonproduktion.

Op mod ti procent af alle tilfælde af forhøjet blodtryk kan skyldes forekomsten af muterede celler på ydersiden af binyrerne, som overstimulerer hormonproduktionen. Den viden giver helt nye behandlingsmuligheder. (Foto: Shutterstock

Et forskningssamarbejde mellem forskere fra Aarhus Universitet og University of Cambridge har givet ny forståelse for årsagen til mange patienters forhøjede blodtryk.

De engelske forskere vurderer, at op mod ti procent af alle tilfælde kan skyldes forekomsten af mutationer i svulster på ydersiden af binyrerne.

I svulsterne sidder en såkaldt ionpumpe, der er essentiel for opretholdelsen af saltbalancen i kroppen. I de muterede svulster er pumpen sat ud af drift, og i stedet for at holde bestemte ioner ude lader den dem slippe igennem som »en åben ladeport,« siger de danske forskere.

Det overstimulerer binyrerne til at producere aldosteron; et hormon som øger blodtrykket. (Se også faktaboks)

»Det er første gang, at vi finder en mutation i denne her pumpe, og det var meget, meget overraskende,« siger seniorrådgiver ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik Hanne Poulsen, der ledede den danske del af forsøget.

Resultaterne er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature Genetics.

Forskerne fandt nye svulster på binyrerne

Forsøget begyndte i Cambridge, hvor de engelske forskere undersøgte patienter, som led af sekundær hypertension – forhøjet blodtryk som ikke skyldes en af de typiske årsager: overvægt, rygning og usund kost.

Den type patienter reagerer ikke på den almindelige medicin mod forhøjet blodtryk.

Aldosteron er et hormon, som giver nyrerne besked på at fastholde salt i kroppen, hvilket til gengæld øger blodtrykket.

Læs også: Usund livsstil koster op til 15 leveår

Tidligere undersøgelser har vist, at disse patienter ofte har store fremmedvækster på binyrerne, som øger produktionen af aldosteron. Men da de engelske forskere undersøgte deres patientgruppe nærmere, opdagede de til deres overraskelse en helt ny og mindre type svulster, som havde den samme effekt.

Da briterne undersøgte svulsterne på DNA-niveau, fandt de, at mutationen lå i to proteiner – en kalciumkanal og en ionpumpe, der begge tilsyneladende virkede forkert.

Men deres undersøgelse kunne ikke vise, hvorfor de virkede forkert.

Muterede pumper overstimulerer hormonproduktion

For at forstå det, sendte de genkoden for de muterede proteiner til forskerne ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik ved Aarhus Universitet.

Genkoden for raske og muterede proteiner blev indsat i frøæg, som er ideelle til denne type forsøg, fordi hvert æg er en enkeltcelle med en størrelse på omkring en millimeter.

Efter nogle dage var cellemembranen på frøæggene fyldt med ionpumperne, og forskerne undersøgte dem med elektroder for at finde forskellen på de raske og muterede pumper.

Resultatet var overraskende.

Forhøjet blodtryk er typisk forårsaget af en usund livsstil.

På langt sigt kan højt blodtryk have fatale konsekvenser, fordi det øger risikoen for hjertestop samt blodpropper i hjernen.

I de muterede pumper kunne forskerne se, hvordan strømmen løb den forkerte vej.

»Normalt pumper den ioner ud af cellen, men i stedet lod den dem slippe ind. Mutationen havde gjort denne her pumpe til en åben ladeport,« siger Hanne Poulsen.

Når ionerne strømmer ind, bliver cellerne overstimulerede og producerer derfor hele tiden aldosteron.