Livechat fredag kl. 13.30: Spørg forskerne om stress på studiet
To forskere sidder klar fredag den 24. september til at besvare dine spørgsmål om at være ung og stresset.

Studielivet er i gang på gymnasier, erhvervsskoler, professionshøjskoler og universiteter med fester, nye og gamle venskaber og en hverdag med faglighed og opgaver. Men for manges vedkommende desværre også en følelse af stress og af ikke at slå til.

En undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut viste i 2019, at hver tredje studerende føler sig meget stresset.

Kender du den følelse? Kender du nogle, der gør? Eller har du bare tænkt over, hvorfor der er mange unge, der mistrives under deres uddannelser?

Så deltag i vores livechat den 24. september kl. 13.30, hvor to forskere vil svare på jeres spørgsmål. 

Gå til denne artikel for at deltage i livechatten.

Du kan også stille spørgsmål i forvejen på mail redaktion@videnskab.dk. Skriv ‘stress-livechat’ i emnefeltet. 

Forskerne svarer på baggrund af deres viden og forskning, og der vil ikke være konkret rådgivning til den enkelte.

Men forhåbentligt vil vi blive lidt klogere på et problem, der har vist sig svært at løse, og som kan være meget tungt for den, der bærer på det.

De to forskere er:

Pernille Steen Pedersen er adjunkt på CBS, hvor hun står i spidsen om et forskningsprojekt om stressforebyggelse og trivsel blandt studerende på CBS. Hendes grundlæggende tilgang er, at stress er et problem, der skal løses i fællesskab, ikke af den enkelte. Hun kan svare på spørgsmål om:

  • hvad der stresser studerende – og om stress overhovedet er et problem
  • hvad uddannelsesinstitutionerne kan gøre for at forebygge stress og øge trivslen
  • hvad man selv kan gøre, når man føler sig presset
  • følelsen af skam, der ofte følger med stress og følelsen af ikke at slå til

Noemi Katznelson er professor og leder af Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet og med en særlig interesse for ungdomsliv, mental trivsel og unge i eller på kanten af uddannelsessystemet. Hun kan svare på spørgsmål om:

  • at være ung i dag
  • oplevelser af pres i forbindelse med studie, men også alt det andet i livet, der kan hobe sig op
  • oplevelsen af store forventninger til en selv
  • vilkår i livet og ungdomslivet i dag, der kan føre til overbelastning og stress

 

Alle må bruge og viderebringe Forskerzonens artikler

På Forskerzonen skriver forskere selv om deres forskning. Vi mener, det er vigtigt, at alle får mulighed for at læse om forskning fra forskerens egen hånd.

Alle må derfor bruge, kopiere og viderebringe Forskerzonens artikler udfra følgende enkle krav:

  • Det skal krediteres: 'Artiklen er oprindelig bragt på Videnskab.dk’s Forskerzonen, hvor forskerne selv formidler'. Hvis artiklen bringes på web, skal der linkes til artiklen på Forskerzonen.
  • Artiklen må ikke redigeres og skal bringes i fuld længde (medmindre andet aftales med forskeren).
  • Du skal give forskeren besked om, at du genpublicerer.
  • Artikler, som er oversat fra The Conversation, skal have indsat en HTML-kode til indsamling af statistik i bunden. HTML-koden finder du i den originale artikel på The Conversations hjemmeside ved at klikke på knappen "Republish this article" ude til højre, derefter klikke på 'Advanced' og kopiere koden. Du finder linket til artiklen på The Conversation i bunden af Forskerzonens oversatte artikel. 

Det er ikke et krav, men vi sætter pris på, at du giver os besked, hvis du publicerer vores indhold (undtaget indhold fra The Conversation). Skriv til redaktør Anders Høeg Lammers på ahl@videnskab.dk.

Læs mere om Forskerzonen i Forskerzonens redaktionelle retningslinjer.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med 1 million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Danske corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte og døde i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om astronautens foto af polarlys, som du kan se herunder.