Det todimensionelle materiale grafen består af blot et enkelt lag af blyant-atomer.
Alligevel er grafen 200 gange stærkere end stål. Samtidig kan det lede strøm helt uden energitab.
I sit sapere aude-forskniningsprojekt eksperimenterer Søren Ulstrup med forskellige 2D-materialer, for at forstå hvad der sker med materialerne og deres egenskaber.
\ Podcastserie: Vov at Vide sæson 4
Denne podcast er en del af podcastserien ‘Vov at vide sæson 3’, som er sponsoreret af Danmarks Frie Forskningsfond.
I serien møder vi forskere, som alle har fået en sapere aude-forskningslederbevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond.
Sapere aude er latin og betyder: ‘Vov at vide’, og bevillingen sigter mod at give yngre topforskere mulighed for at udvikle og styrke deres forskningsideer.
Han skal for eksempel fotografere de negativt ladede partikler, elektroner, i 2D-materialer.
På den måde vil han finde ud af, hvad der skal til, for at materialet bliver superledende, ligesom grafen.
Superledning har kæmpe potentiale, fordi det kan fjerne det tab af energi, som normalt finder sted, når man leder strøm.
Lyt med, og bliv klogere på de forunderlige 2D-materialer, deres egenskaber og anvendelsemuligheder.
Lyt til flere afsnit
Har du lyst til at høre flere podcasts om fri forskning, som gør os klogere på os selv og verden? Lyt til tidligere episoder af Vov at vide:
- Vold i familien er blevet mere skamfuldt og hemmeligholdt
- Den danske magtelite består af 423 mennesker – primært mænd
- Plastik-molekyler skal hjælpe immunforsvaret med at opdage kræft
- Pladsmangel i køleskabe gør, at børn får vaccinationer for sent
- Bakterien helicobacter pylori har levet i vores mave i 100.000 år. Er den ven eller fjende?
\ Læs mere
\ Sådan håndterer Videnskab.dk annoncørbetalt indhold
Videnskab.dk følger de gældende retningslinjer for annoncørbetalt indhold fra Danske Medier, Forbrugerombudsmanden, markedsføringsloven, samt de presseetiske regler i arbejdet med tydeligt at adskille annoncer og journalistik.
Videnskab.dk bringer bannerannoncer og kan bringe andet annoncørbetalt indhold på sin hjemmeside som led i bestræbelserne på at tjene penge til at dække omkostningerne ved vores produktion af uafhængig journalistik. Det foregår i henhold til statens regler for indtægtsdækket virksomhed.
Annoncørbetalt indhold kan have form af såkaldt ’native advertising’ eller ’advertorials’, hvor en annoncør betaler et medie for at bringe indhold i et redaktionelt format på en redaktionel udgivelse.
Dette indhold opmærkes for det første meget tydeligt, så vores brugere ikke er i tvivl om, hvem afsenderen er. For det andet er vi meget selektive i forhold til, hvilke organisationer vi giver mulighed for at markedsføre sig selv på denne måde.
I hvert enkelt tilfælde skal afsenderen godkendes af ledelsen på Videnskab.dk. Godkendte afsendere kan f.eks. være virksomheder, som er kulturelle, undervisnings- eller oplevelsesorienterede i brancher som turisme, forlag og uddannelse.
Dette indhold, der typisk ikke handler om forskning, kan være leveret af annoncøren eller en ekstern freelancer. Det håndteres og kvalitetssikres af Videnskab.dk’s Center for Faglig Formidling, som varetager vores aktiviteter, hvad angår indtægtsdækket virksomhed.