SDU skal udvikle fremtidens flybrændstof, og Californien slår hårdt ned på dieselmotorer
.. Og så har Aarhus Universitet været med til at skrue en liste sammen over de mest naturrige kommuner! Læs mere om det i ugens nyhedsoverblik.
flybraendstof_klimavenligt.

En cocktail af brint og COskal være med til at drive fremtidens tunge transport som for eksempel fly. (Foto: Shutterstock)

En cocktail af brint og COskal være med til at drive fremtidens tunge transport som for eksempel fly. (Foto: Shutterstock)

Rundt om i verden arbejder forskere på højtryk for at finde en metode, der kan gøre vores flyrejser mere klimavenlige.

Med helt fremme i den udvikling er Syddansk Universitet, som netop har modtaget 37 millioner fra EU til at udvikle fremtidens grønne flybrændstoffer.

Så meget udleder luftfarten

 Luftfartselskaberne bidrager med cirka 3,5 procent af alle menneskeskabte drivhusgasemissioner. Men lægger man de karakteristiske spor af hvide kondensstriber oveni hatten, er tallet faktisk omtrent 5 procent.

Kilde: Fly, tog eller bil? Klimaeffekten forbundet med vores transportvalg er overraskende kompliceret

Projektet er blevet døbt Take-Off og går - lidt forsimplet sagt - ud på at forvandle brint og CO2 til flybrændstof, skriver universitet.

Selve CO2’en skal høstes fra eksempelvis affaldsforbrændinger, mens brinten skal komme fra elektrolyse båret af vindmølleenergi. Du kan læse mere om elektrolyse i artiklen: 'Elektrolyse gør al energi fra vindmøller værdifuld'.

Via en række kemiske processer skal det munde ud i et flydende brændstof, også kaldet elektrofuels, der kan drive et fartøj uden at spytte store mængder CO2 i atmosfæren - og helt uden at udskifte de nuværende motorer.

»Hvis det lykkes at producere flybrændstoffer ved hjælp af denne metode, vurderer jeg, at det meget vel kan vise sig at være den både mest bæredygtige, men også billigste metode, fordi den ikke kræver nye fly eller motorer,« forklarer professor Morten Birkved fra Institut for Grøn Teknologi på SDU, som er med i projektet.

Til at starte med skal forskerne udvikle en halv liter grønt flybrændstof de næste fire år, men går alt efter planen, spår Morten Birkved, at de første fly måske kan tankes i 2030, skriver Syddansk Universitet, som skal bidrage med en række beregninger på projektet. 

Og der er fart på udviklingen i øjeblikket. I sidste uge udkom et amerikansk studie, hvor forskerne var lykkedes med at sænke CO2-aftrykket fra flybrændstof med 165 procent, skriver The Huffington Post.

Til det brugte de madrester og gødning fra husdyr til at lave brændstoffet - en metode, som danske forskere også arbejder med.

Bevillingen kommer fra Euro fra Horizon 2020, og der er en hel række parter involveret. Du kan læse mere om det nye projekt på SDU her

Hård lov om dieselmotorer giver pote i Californien

Siden 1990 har den folkerige stat Californien lagt hårdere restriktioner på udledninger fra dieselmotorer end resten af USA - og det har reddet liv, skriver Berkley University.

Et nyt studie, der netop er udgivet i tidsskriftet Science, viser nemlig, at en strammere politik har ført til en reduktion af sundhedsskadelige partikler fra diesel til lands og til havs med 78 procent mellem 1990 og 2014.

For hele USA er der sket en reduktion på 51 procent 1990 og 2014.

Det er især gamle dieselmotorer, som er med til at forurene luften, da de spyr de skadelige PM2,5 partikler og kvælstofdioxid (NO2), som er en såkaldt NOx-gas, ud i luften.

Om NOx-gasser

NOx-gasser er en fællesbetegnelse for forurenende gasser bestående af nitrogen og oxygen. Det drejer sig blandt andet nitrogenoxid og nitrogendioxid.

Disse gasarter bidrager til dannelse af smog, syreregn og ozon tæt på jorden.

NOx-gasser kan sammen med fugt og andre stoffer danne partikler, der kan trænge ind i lungerne og ødelægge dem. Det kan i værste fald lede til dødsfald blandt ældre og personer med svage lunger. Ozon kan ødelægge lungefunktionen blandt børn, ældre og personer med astma.

Kilde: 100.000 dør årligt: Dieselbilers udstødning dræber langt flere end troet

Den stramme politik kommer særligt dele af det amerikanske samfund med en lav indkomst til gode, fordi de typisk arbejder og bor tæt på for eksempel motorveje og havne med tung trafik, forklarer Megan Schwarzman, fysiker og miljøforsker på University of California, Berkeley's School of Public Health, i en pressemeddelelse.

En af de ting, som Californien er gået enegang med, er et krav om, at ældre dieselmotorer skal have eftermonteret blandt andet partikelfiltre, og de møder generelt en række hårdere standarder end i resten af USA.

Her skal kun nye dieselmotorer leve op til en række opdaterede standarder for udledning af gasser, mens ældre, snavsede dieselmotorer har lov til at køre uden opgraderinger.

»Den gennemsnitlige levetid for en dieselmotor er omkring 20 år, så det er bare for langsomt at vente på en omstilling,« siger førsteforfatter Megan Schwarzman, der gerne ser resten af landet følge trop. 

Og hvis California og biler ringer en klokke, så er det muligvis, fordi den folkerige stat med knap 40 millioner indbyggere har planer om at forbyde salg af nye benzindrevne biler fra 2035.

Du kan dykke ned i studiet fra Science her - og læse pressemeddelelsen her. 

Hvor finder man den bedste natur?

Hvis du planlægger at tilbringe påsken i den danske natur, så er Fanø Kommune muligvis et godt sted at starte.

Red verden: Stort tema i gang


I en stor serie ser Videnskab.dk nærmere på, hvordan mennesket kan redde verden.

Du kan debattere løsninger med knap 6.000 andre danskere i Facebook-gruppen Red Verden.

Det er i hvert fald den kommune, der snupper førstepladsen for den bedste natur ifølge et nyt overblik lavet af Aarhus Universitet i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening.

Listen er skruet sammen på baggrund af, hvor meget natur en kommune har - og hvor rig den er på arter.

»Det, som vi kategoriserer som god natur, er den, som kan huse mange forskellige arter - særligt de arter, som er på rødlisten. Det betyder, at de er sårbare eller truede. De arter stiller større krav til naturen omkring dem,« siger Simon Leed Krøs, som er projektleder i Danmarks Naturfredningsforening, til Verdensmål, der er drevet af Verdens Bedste Nyheder. 

»Så kort sagt, jo flere af de her arter, der findes, desto bedre er naturen, og jo højere bliver kommunen rangeret,« fortsætter han.

Du kan finde en liste over alle de 98 kommuner her, og det er ingen hemmelighed at bykommuner - som eksempelvis Rødovre Kommune - skraber bunden.

Lige nu kan de danske kommuner faktisk også deltage i en konkurrence frem mod 2022.

Her gælder det om - ifølge Miljøstyrelsen - at finde de ‘vildeste ideer til fordel for den vilde natur’ - så hvis du har en vild ide, er det bare med at prikke til borgmesteren og få din kommune på banen.

 

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Danske corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte og døde i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.