Podcast: Derfor crasher dit smartphonebatteri, når det er koldt
I første episode af podcastserien ‘Vov at Vide’ kan du komme med ind i lithium-batteriernes forunderlige verden, hvor lithiumioner fiser frem og tilbage mellem batteriets to elektroder.
podcast batteri telefon koldt vejr går ud fra 100 til 1 procent

Når det er koldt, fungerer elektrolytten i batteriet dårligere, og derfor styrtdykker dit batteriniveau. (Foto: Shutterstock)

Podcastserie: Vov at vide

Denne podcast er en del af podcastserien 'Vov at vide', som er sponsoreret af Danmarks Frie Forskningsfond.

I serien møder vi tre forskere, som alle har fået en sapere aude-forskningslederbevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Sapere aude er latin og betyder: 'Vov at vide'.

Lithiumbatterier giver liv til smartphones, bærebare computere, tablets og elbiler. Batterierne lagrer energi fra stikkontakten og afgiver energien igen, når du skal sende en sms, se en YouTube-video eller køre en tur i din elbil.

Men hvad sker der egentlig indeni batterierne, når den usynlige energi bliver lagret og afgivet igen?

Hvordan kan en større viden om det hjælpe os til at udvikle bedre lithiumbatterier, som måske i fremtiden vil kunne lagre nok vindenergi til, at vi kan blive uafhængige af fossile brændsler.

Det er nogle af de spørgsmål, forskningsleder Dorthe Bomholdt Ravnsbæk fra Syddansk Universitet undersøger i sin forskning.

Dorthe Bomholdt Ravnsbæk fik i 2015 en sapere aude-bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond til at forske i bedre materialer til lithiumbatterier.

Lyt med, og bliv klogere på batterier og elektrolytter.

Nye materialer kan måske gøre batterierne bedre

I podcasten fortæller Dorthe Bomholdt Ravnsbæk om, hvordan hendes forskning forhåbentlig kan bidrage til, at lithiumbatterier bliver mere effektive og i stand til at afgive mere af den energi, de har lagret.

Når du bruger din smartphone til at sende SMS'er eller skrive på messenger, bruger det ikke ret meget energi.

Batteriet kan let følge med, og du kan forbruge al den energi, der er lagret i batteriet.

Går du derimod i gang med at se en YouTube-video, kræver det rigtigt meget energi. Batteriet kan ikke følge med, og din telefon oplever, at batteriet meget hurtigt er næsten helt afladt.

Men i virkeligheden har du kun brugt 50 procent af den lagrede energi. De resterende 50 procent kan du ikke få adgang til. På den måde går vi hver dag glip af enorme mængder af lagret energi i batterier i telefoner, computere og elbiler.

Nye materialer i batterierne kan muligvis gøre, at batterierne kan afledes mere effektivt. Eller sagt på en anden måde – at batterierne altid afgiver al den energi, de har lagret.

Hør podcasten, og bliv klogere på, hvordan bedre batterier kan hjælpe os i den grønne omstillig.