Studie: Hunde kopierer ejernes stress-niveau
Hundes stressniveau ligner deres menneskers, viser en ny svensk undersøgelse af 58 hunde og deres ejere.
hunde stress kortisol afspejler ejere synkroniseret stressniveau personlighed

Tæver afspejler deres ejeres stressniveau endnu mere end hanhunde (Foto: Shutterstock)

Udover at være ustyrligt nuttede som hvalpe har hunde en række gavnlige effekter for mennesker.

Eksempelvis har hundeejere fire gange større sandsynlighed for at dyrke nok motion end folk uden hund, og hunde styrker nærmiljøet og naboskabet. Studier peger desuden på, at en hund i hjemmet mindsker børns risiko for at udvikle eksem. Og så kan terapihunde mindske stress og angst, ligesom forskning peger på, at terapihunde kan reducere eksamensangst.

Der er ikke den tunge følelse, vores firbenede ven ikke kan bære for os, tænker du måske.

Men det er ikke kun os mennesker, der bliver påvirket af hunde - hundene bliver også påvirket af os. Længerevarende stress hos hundeejere viser sig nemlig at falde sammen med et lignende stressniveau hos deres hunde, ifølge et nyt svensk studie.

»Det er en enormt spændende idé, og den måde, forskerne måler på, er interessant. Men det er et svært felt og giver anledning til en masse spørgsmål,« siger Karen Thodberg, der er seniorforsker ved Institut for Husdyrvidenskab på Aarhus Universitet, til Videnskab.dk.

Hun forsker i brugen af dyr til terapeutiske formål og har læst og vurderet det nye studie, der netop er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Scientific Reports.

Muligvis første studie af langvarigt stressniveau hos hunde
  • Tidligere studier har vist, at individer indenfor samme art kan reflektere hinandens stress niveau, hvis der er tale om en social art som mennesker, hunde eller aber eksempelvis.
  • Det er også påvist, at individer på tværs af arter, eksempelvis en hund og en ejer, kan have sammenfald i kortvarige niveauer af stress.
  • Forskerne bag det nye studie er de første til at måle på langvarige niveauer af stress frem for kortvarige, ifølge dem selv.

Kilde: Roth et al., 2019

Din hund synkroniserer sit stressniveau

Med data fra 33 Shetlands sheepdogs, 25 bordercollier og  deres ejere, der alle er kvinder, som selv har meldt sig til forsøget, har forskere undersøgt stressniveauet hos både hunde og ejere.

Her viste resultaterne, at det langvarige stressniveau hos hundene og deres ejere fulgtes ad – det var synkront.

»Det mest spændende, vi fandt, var den positive sammenhæng mellem hundens og ejerens langtidsstress,« fortæller Lina Roth, der er lektor på Linköpings Universitet i Sverige og sidsteforfatter på det nye studie.

For at finde stressniveauet hos både hunde og mennesker målte forskerne på det hormon, der kaldes kortisol i deltagernes hår.

Produktionen af kortisol stiger, når vi bliver stressede, og derfor har forskerne brugt det som et mål for længerevarende stressniveau.

LÆS OGSÅ: Sådan viser hunde følelser med forskellige ansigtsudtryk

Hunde er gode til at aflæse sit menneske

Forskerne målte ejernes kortilniveau to gange med seks måneders mellemrum. Målingerne afspejler de seneste måneders stressniveau.

Hår kan sladre om langtidsstress
  • Ofte måles kortisol via spyt eller blod, men for at undersøge det længerevarende stressniveau valgte forskerne at tage kortisol fra ejere og hundes hår to gange med seks måneders mellemrum.
  • Når hår gror, bliver kortisol fra blodet langsomt integreret. Et hårstrå kan derfor fungere som en kalender for et individs stressniveau.

Derudover målte forskerne også hundenes aktivitetsniveau ved at udstyre dem med et aktivitets-måler-halsbånd i en uge med et halvt års mellemrum, for at få et billede af hvordan en regelmæssig uge så ud i forhold til aktivitet.

Til sidst blev både hunde og ejeres personlighed indfanget i validerede personlighedsundersøgelser, hvor der også blev spurgt ind til, hvor meget ejerne trænede med hundene.

Når personlighedsundersøgelserne blev sammenholdt med kortisol- og aktivitetsniveauet hos hund og ejer, viste resultaterne en sammenhæng mellem ejerens og hundens stressniveau over lang tid.

»Hunde er utroligt gode til at læse os mennesker, både vores bevidste, men også ubevidste signaler. Desuden er mennesket en meget stor del af hundens dagligdag,« siger Lina Roth.