Kan man finde DNA i en lort?
En læser vil gerne finde ejeren af en bæ. Men er det overhovedet muligt at finde DNA i en lort? Vi finder ud af, hvor man kan finde DNA, og hvor man ikke kan.
Bæ lort dna

Hvem har mon lagt den her? (Foto: Shutterstock)

Yasmina har sendt en mail til 'Spørg Videnskaben', som med det samme vakte redaktionens interesse.

I sin mail spørger hun, om det er mulig at identificere ejeren af en bæ.

Desværre skriver hun ikke, hvorfor hun gerne vil vide, hvem ejeren af bæen er, eller hvor den er blevet lagt, så her må fantasien få frit løb.

Hvorom alting er, Yasminas mail lyder således:

»Jeg har et spørgsmål, som går mig på. Er det muligt at identificere ejeren af et styks ekskrement gennem DNA? Indeholder afføring overhovedet DNA, når det nu er et affaldsprodukt?«

For at finde et svar til Yasmina har vi sendt hendes spørgsmål i retning af professor og DNA-forsker Mikkel Heide Schierup fra Center for Bioinformatik på Aarhus Universitet.

»Jo, det er bestemt muligt at finde DNA i afføring og bruge det til at identificere, hvem der har lagt den,« siger han.

LÆS OGSÅ: Der er flere bakterier i et gram lort, end der er mennesker i hele verden

Yasmina kan ikke analysere DNA selv

At man kan finde DNA i en bæ skyldes ifølge Mikkel Heide Schierup, at kroppen hele tiden kaster en forfærdelig masse celler af sig. Det gør blandt andet, at celler fra tarmen kommer med i bæen, når den passerer gennem systemet.

De celler kan man bruge til at udtrække DNA fra.

Men selv om det derfor er muligt at identificere ejeren af bæen, kan Yasmina dog ikke gøre det selv. Dertil er det nødvendigt, at hun sender en prøve af bæen ind til et analyselaboratorium.

På et analyselaboratorium kan man ved at analysere DNA'et bestemme eksempelvis, om bæen kommer fra et menneske eller fra en hund.

LÆS OGSÅ: Hvorfor spiser hunde lort?

Skal have mistanke til en bestemt

DNA'et kan også fortælle, om det stammer fra en mand eller kvinde, personens øjenfarve, om personen lider af arvelige sygdomme som eksempelvis Huntingtons, og alt muligt andet.

DNA i en lort bæ

DNA'et i en bæ kan fortælle, om den stammer fra en mand eller kvinde, personens øjenfarve og meget andet. Skulle en masse mennesker have trådt i bæen med bare tæer, kan det hele dog blive lidt sværere, for så kan bæen være blevet 'forurenet' med de andre personers DNA. (Foto: Shutterstock)

Mistænker Yasmina nogle bestemte personer eller hunde for at have lagt bæen, kan hun i tillæg sende en lille hårprøve eller lignende med bæen til analyselaboratoriet, som ved at sammenligne DNA fra bæen og DNA fra den anden prøve kan fortælle, om der er et match.

Her er det så et spørgsmål om, hvorvidt analyselaboratoriet kan finde frem til de relative mængder af DNA og dermed bestemme, hvilket DNA der er mest af, og derfor hvem der har lagt bæen.

LÆS OGSÅ: Forsker: DNA-register kunne fælde serieforbryder

Der findes DNA over alt

Svaret på Yasminas spørgsmål er altså 'ja, du kan godt bruge DNA til at identificere ejeren af en bæ', men så let slipper Mikkel Heide Schierup dog ikke.

Mens vi nu alligevel har ham i røret, kan han jo passende gøre Yasmina klogere på, hvad hun ellers kan bruge til at identificere, hvem der har lagt bæen, hvor den nu en gang ligger.

Og det skulle faktisk være muligt.

Professoren forklarer nemlig, at det faktisk er sådan, at vi mennesker smider om os med DNA. Derfor kan man ikke bare finde DNA i os selv og i vores afføring, men i alt vi har berøring med.

Det vil sige, at der findes DNA i eksempelvis negle, hår, snot og selv ørevoks.

Retsteknikere kan sågar finde DNA i et fingeraftryk.

»Nogle ting er lettere at finde DNA i end andre. Håret består eksempelvis mest af keratin, og her er der ikke så meget DNA, men der er noget. Tager man fat i hårrodden, er der til gengæld masser af DNA,« fortæller Mikkel Heide Schierup.