Afføring fra fly kan afsløre spredningen af smitsomme sygdomme
21 august 2015

KORT NYT FRA DANMARK

Bakterier og infektionssygdomme finder deres vej rundt i verden på mange måder, og internationale læger har et hyr med at finde ud af, hvordan og hvilke sygdomme der vil sprede sig.

Nu bliver det muligvis lidt nemmere. Danske forskere fra Danmarks Tekniske Universitet har ved hjælp af toiletaffald fra 18 fly ankommet til Københavns Lufthavn og genteknologi været i stand til at finde ud af, hvilke potentielle sygdomme der var ombord. Det giver nye muligheder for nemmere at ovevåge sygdommene. Det skriver DTU.dk.

»Ifølge prognoser vil næsten halvanden milliard mennesker i 2016 rejse internationalt med fly. Vores arbejde har vist, at der er stort potentiale for at gøre lufthavne til sites, hvor man hurtigt kan indsamle data om resistente gener og visse mikroorganismer,« forklarer Frank Møller Aarestrup, der er professor fra DTU Fødevareinstituttet, i en pressemeddelelse fra DTU.

Undersøgelsen af toiletaffaldet fra de 18 fly viste blandt andet, at der eksempelvis var flere gener med resistens over for antibiotika som tetracyklin, makrolid og betalactam fra Sydasien og Nordasien i forhold til prøverne fra Nordamerika.

»Studiet her viser, at vi på sigt kan kombinere indsamling af biologiske prøver med total sekventering og hurtige dataanalyser og samtidig overvåge for alle kendte og måske ukendte organismer fremfor som hidtil, hvor vi leder efter én organisme ad gangen,« fortæller Thomas Sicheritz-Pontén, der er fra DTU Systembiologi, i pressemeddelelsen.

Forskernes studie er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Scientific Reports.