Aarhus-forsker fanger og måler særlig energitilstand i antibrint for første gang
Nye målinger af antistof bekræfter fysikernes teorier.
antistof, antibrint, partikelfysik, atomfysik

Antistof 'annihilerer' når det kommer i kontakt med stof. Her ødelægges begge dele og energien slippes løs som varme og lys. (Illustration: Shutterstock.)

Antistof.

Måske har du hørt om den gådefulde modpol til alt det stof, vi ser omkring os. Alt det, din telefon er lavet af, det du ser på dit skrivebord, dit hus og alle du kender. Vi er alle lavet af stof.

Men for hver lille partikel og atom i universet findes der også en tvilling med den modsatte ladning.

I fysikkens verden kaldes den tvilling for antistof, og den er forskere meget interesserede i at undersøge. Problemet er bare, at når antistof kommer i kontakt med stof, så forsvinder begge dele.

Alligevel er det nu lykkedes forskere fra CERN i Schweiz at fastholde antistof længe nok til at lave målinger af hele anti-atomers strukturer og energi med hidtil uset præcision.

»Vores målinger bekræfter indtil videre, at stof og antistof opfører sig ens. Vi viser, at det kan lade sig gøre at måle på antistoffet, og vi gør store fremskridt i øjeblikket,« siger Jeffrey Hangst, der er professor ved Institut for Fysik og Astronomi på Aarhus Universitet og medforfatter på det nye studie, til Videnskab.dk.

Studiet er netop udkommet i det anerkendte tidsskrift Nature.

CERN, higgs, antistof, fysik

Proton Synchrotron- acceleratoren er en 'start-accelerator' til den store 27 kilometerlange partikelaccelerator LHC, som befinder sig 100 meter under jorden og kører gennem Schweiz og Frankrig. (Foto: Asbjørn Mølgaard Sørensen)

Antistof kan revolutionere fysikken

Jeffrey Hangst arbejder til dagligt på forskningscentret CERN i Geneve, Schweiz.

Her har han nemlig adgang til de antipartikler, som skabes i partikelacceleratoren Proton Synchrotron.

Inde i acceleratoren sender forskere partikler kaldet protoner afsted med næsten samme fart som lysets hastighed - det hurtigste, fysikken tillader - før de smadrer dem ind i stof.

Under sammenstødet skabes antiprotoner, som Jeffrey kan bruge til at danne anti-atomer.

»Vi er meget interesserede i at undersøge anti-atomer, fordi fysikken forudsiger, at stof og antistof bør opføre sig ens. Gør det ikke det, så vil det revolutionere fysikken, og vi vil være nødt til at lave rigtig meget om,« siger han.

Brint og antibrint udsletter hinanden

Det eneste atom af antistof, det nogensinde er lykkedes at lave, er antibrint.

Det er den omvendte version af brint - det første og letteste element i den periodiske tabel. Den mest udbredte udgave består af én proton og én elektron.

Protonen er positivt ladet, mens elektronen er negativt ladet.

Antibrint består derimod af en antiproton, der er negativt ladet og en positron, der er positivt ladet.

Møder de to hinanden annihilerer de, og deres masse frigives som lys.

Kulminationen på 30 års forskning

Jeffrey Hangst og hans kolleger på projektet ALPHA opfanger antipartiklerne fra partikelacceleratorerne, og sætter dem sammen i antibrint-atomer.

Det er kompliceret at bygge anti-atomer. Men det er måske endda endnu sværere at fastholde dem og måle på dem.

Antibrint må nemlig ikke komme i kontakt med stof, for så forsvinder den i en eksplosion af lys.

Derfor skal antistoffet holdes i et vakuum, hvor Jeffrey og hans kolleger bruger superkraftige magneter til at fastholde dem.

Og de særlige magneter kræver en meget kold temperatur for at fungere - de må nemlig højst blive 5 grader varmere end det absolutte nulpunkt på -273,15 grader celsius.

»Det har taget næsten 30 år at nå hertil. Det er en avanceret proces. Men vi kan nu fastholde antibrint i mere end 100 timer uden at miste nogle af atomerne,« siger han.