Menneskeracen skaber ny geologisk tidsalder
Jordens geologi er også påvirket af mennesker. Derfor vil forskere have indført en ny tid på den geologiske tidsskala. De kalder den ’Den menneskelige epoke’.

Jordens geologi bliver også påvirket af mennesker. Så meget at forskere nu vil have indført en ny menneskelig epoke på den geologiske tidsskala. (Foto: Colourbox)

Den geologiske tidsskala står helt bogstaveligt skrevet i sten. Nærmere bestemt i lag af sten.

Det er en skala, hvis inddelinger oftest opgøres i millioner af år, og som går helt tilbage til planetens fødsel for 4,7 milliarder år siden.

Nu mener et stort antal forskere, at menneskets påvirkning af jordens geologi berettiger et nyt trin på skalaen.

De vil afslutte den holocæne epoke og grundlægge det, de kalder 'Den menneskelige epoke' (human epoch). Det skriver den britiske avis The Independent.

Landbrug og fossile brændstoffer ændrer geologien

Tidligere er overgangen til nye tidsaldre på den geologiske tidsskala sket på baggrund af store naturfænomener som masseudryddelse af liv efter et gigantisk meteornedslag, eller en ny istid efter jordens bane om solen ændrer sig.

Den holocæne epoke markerede for eksempel slutningen på den sidste istid for 12.000 år siden.

Derfor er det overraskende, at forskerne nu vil indskrive menneskeracens ubetydelige tid på Jorden som en geologisk faktor.

Men de mener, at mennesket har påvirket geologien via landbrugets ændringer af landskabet, via masseudryddelsen af dyr og planet, via ændringer i sammensætningen af atmosfæren gennem afbrændinger af fossile brændstoffer og via stigende verdenshave som et resultat af den globale opvarmning.

Geologer samlet for at diskutere den nye epoke

I næste måned mødes the International Commission on Stratigraphy (ICS) i Prag.

Kommissionen er ansvarlig for inddelingerne på den geologiske tidsskala. Her vil en gruppe af eksperter kaldet 'The Anthropocene Working Group' præsentere en rapport om muligheden for at introducere 'Den menneskelige epoke' på skalaen.

Der er i midlertidig lagt op til en ophedet debat om, hvorvidt den nye epoke skal tilføjes eller ej. The Independent vurderer, at ICS er splittet ned gennem midten.

Mens nogle argumentere for, at menneskets ankomst til Jorden har betydet en af de største omvæltninger i Jordens historie, så mener andre, at vi skal vente 10-20.000 år med at vurdere, om menneskeracens indflydelse kan legitimere en ny geologisk epoke.