Forhistorisk fisk var 'den første, der dyrkede sex'
Forskere mener, at de har fundet oprindelsen til sex, som vi kender det. I en ny undersøgelse finder de beviser for, at pansrede fisk, som levede for 385 millioner år siden, korpulerede med hinanden.

Længe før bierne opstod og begyndte at sværme om blomsterne, blev der dyrket sex i den form, som vi kender det.

En ny undersøgelse finder evidens for, at fortidsfisken Microbrachius dicki reproducerede sig selv ved intern befrugtning – det vil sige, at et mandligt kønsorgan blev ført ind i hunnen for at befrugte hendes æg.

Det står i modsætning til ekstern befrugtning, hvor hunnerne gyder deres æg i havet, og hannerne herefter kommer og befrugter dem.

»Vi har defineret det punkt i evolutionen, hvor oprindelsen af intern befrugtning i alle dyr begyndte. Det er et virkelig stort skridt,« udtaler professor John Long fra Flinders University i Australien til BBC.

Han er en af forskerne bag den nye undersøgelse, som er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature.

Sex for 385 mio. år siden

Forskere mener, at de har fundet det første kendte eksempel på dyr, som har sex med penetrering.
»De kan ikke have gjort det med missionærstilen. Den allerførste korpulerings-akt blev gjort sidelæns med squaredanser-stil,« udtaler professor John Long om den forhistoriske reproduktionsakt. (Illustration: Flinders University)

I undersøgelsen beskriver forskerne, at Microbrachius dicki, som levede for 385 millioner år siden, havde sex ved intern befrugtning – før livet på vores planet overhovedet var flyttet op på landjorden.

Microbrachius dicki tilhører en gruppe af forhistoriske fisk, som kaldes Placodermer, og som er kendetegnet ved en pansret krop.

Det var allerede kendt, at en senere og mere udviklet placoderm end Microbrachius dicki reproducerede sig selv ved intern befrugtning, men med den nye undersøgelse er korpuleringen flyttet længere tilbage i tiden, fortæller professor Tobias Wang fra Aarhus Universitet.

»Tidligere vidste vi, at det foregik hos en enkelt placoderm, men nu er det blevet ført tilbage til en meget tidligere placoderm. Og samtidig ser det ud til at være noget, som har været gældende for alle placodermer,« forklarer Tobias Wang fra Institut for Bioscience - Zoofysiologi - ved Aarhus Universitet.

Intern befrugtning er pludselig primitivt

Det interessante er ifølge Tobias Wang, at man tidligere har opfattet intern befrugtning som et fænomen, der er opstået og har udviklet sig på et tidspunkt i arternes evolution.

'Microbrachius dicki' er en uddød fisk på omkring 8 centimeter, som levede i området omkring det nuværende Skotland for omkring 385 mio. år siden

Fisken hører under gruppen 'placodermer' - en gruppe af forhistoriske fisk, kendetegnet ved et pansret ydre.

Placodermer gav anledning til alle nuværende vertebrater (hvirveldyr) med kæber og er dermed også blandt menneskenes ældste stamfædre.

I en ny australskledet undersøgelse foreslås det, at alle placodermer - inklusiv den tidlige 'Microbrachius dicki' - havde sex med intern befrugtning, hvor et klo-agtigt mandligt kønsorgan blev ført ind i hunnen.

I 2008 og 2009 publicerede samme forskergruppe undersøgelser i Nature, som viste, at intern befrugtning og levende fødsler foregik i en senere og mere avanceret art af placodermer end Microbrachius dicki .

Forskerne baserer deres konklusioner på studier af fossiler af placodermer.

Kilder: Nature News, Flinders University

Men den nye undersøgelse peger derimod på, at det tilsyneladende var et træk, som placodermerne oprindeligt 'var født' med – altså den primitive tilstand. - og på den måde kan den nye undersøgelse måske være med til at omskrive historien om sex' udvikling.

»Undersøgelsen er overraskende på den måde, at det ser ud til, at den interne befrugtning er opstået meget tidligt i hvirveldyrenes udvikling. Vi vidste godt, at en enkelt placoderm havde intern befrugtning, men det blev set som værende en tilstand, der var opstået og blevet udviklet senere. Nu foreslår de i stedet, at den interne befrugtning har været karakteristisk for alle placodermer, og at det derfor er den oprindelige og primitive tilstand for dem,« forklarer Tobias Wang.

Mange dyr holdt op med at korpulere

Selvom placodermerne altså ser ud til at være de første kendte eksempler på dyr, som havde sex med penetrering, så forsvandt denne form for reproduktion tilsyneladende senere i deres udvikling.

»Placodermer ligger i den gruppe af dyr, som gav opgav til, at vi fik hajer og rokker og benfisk, og som blev til alle de dyr, der lever på land. Og det betyder jo også, at der er en masse dyr, som har tabt den interne befrugtning i deres udvikling.«

»Næsten alle frøer og tudser lægger æg i vandet, og masser af fisk har også kun ekstern befrugtning. Men man kan sige, at når en række hvirveldyr har mistet den interne befrugtning, så bytter det lidt om på vores opfattelse af reproduktionen. Hvor man før mere har tænkt, at det var den eksterne reproduktion, der var det primitive, så peger det her på, at den interne reproduktion er det primitive,« forklarer Tobias Wang.

Ifølge Tobias Wang viser et af de seneste estimater, at evnen til at reproducere sig selv ved intern befrugtning er opstået i forskellige arter - uafhængigt af hinanden - 153 gange. Men hvis forskerne bag den nye undersøgelse har ret i deres antagelse, så betyder det altså, at det formentlig er anden gang i deres evolution, at disse arter har udviklet denne korpuleringsform.