Studie: Dødsmetal gør ikke folk voldelige og aggressive
I et nyt studie har forskere har spillet dødsmetal med voldsomme tekster, for at undersøge hvordan mennesker reagerer på musikken, og hvilken effekt det har.
dødsmetal vold

Studiet konkluderer, at man ikke bliver mere voldelig af at lytte til dødsmetal. (Foto: Shutterstock)

»I've had one desire since I was born; To see my body ripped and torn«

Således starter teksten i den sang, som er blevet brugt i et nyt forskningseksperimentet.

Det kannibalske tema i sangen 'Eaten' af dødsmetal-bandet Bloodvath overlader ikke meget til fantasien, og herunder kan du selv høre, hvordan sangen lyder:

Men hverken denne - eller andre grufulde sange - inspirerer til aggression og vold.

Det konkluderer et forskerteam fra Maquaire University Music Lab på Australian University i Sidney. De har netop brugt grufulde sange i et nyt, psykologisk studie.

Studiet, som er publiceret i tidsskriftet Royal Society Journal Open Science, er en del af et større forskningsprojekt om, hvorledes musik påvirker vores følelser.

Her har forskerne undersøgt, hvordan det påvirker, både at se og høre på voldelige medier, og om det øger aggressive følelser og tanker samt fysisk aggressivitet hos mennesker.

LÆS OGSÅ: Musik på hjernen: Derfor reagerer vi fysisk på musik

Forskerne skriver ligeledes om de bekymringer, der kan være ved, at vold i forskellige medier fører til mindre fysisk og følelsesmæssig respons i voldelige situationer, herunder mindre hjælpsomhed, nedsat sympati for et voldsoffer og en højere tolerance for voldshandlinger.

Eksperimentet med dødsmetal viste imidlertid, at fans af dødsmetal ikke bliver mindre følsomme og mindre påvirkelige af voldelige billeder end andre mennesker.

Lyttede til dødsmetal eller popmusik

Under forsøget brugte forskerne et klassisk psykologisk eksperiment, som, de mener, kan sige noget om folks underbevidste respons og reaktioner.

De inviterede 32 metalfans og 48 mennesker, som ikke hører denne slags musik, ind til forsøget. Personerne skulle enten lytte til dødsmetal eller popmusik, samtidig med de så på ubehagelige og voldelige billeder.

Yanan Sun, som er den ledende forsker på studiet, forklarer til BBC News, at målet med projektet var at undersøge, i hvilken grad deltagernes hjerne lagde mærke til de voldelige billeder.

For at teste påvirkning af forskellige typer musik brugte forskerne yderligere en sang, som, de mente, repræsenterer en helt anden genre end dødsmetal: 'Happy' med Pharrel Williams.

Pharrell Williams med sangen 'Happy', som blev brugt i studiet.

Alle deltagerne hørte enten 'Happy' eller 'Eaten' i høretelefonerne, samtidig med de blev vist billeder - et til hvert øje.

Et af billederne viste vold, eksempelvis nogen som blev angrebet på gaden. Det andet billede viste noget ganske ufarligt - for eksempel en gruppe, som gik over gaden.

Sun forklarer til BBC, at eksperimentet førte til en såkaldt binokulær rivalitet: En situation, hvor øjnene konkurrer om, hvilket billede som skal observeres.

Når mennesker udsættes for et neutralt og et voldeligt billede, har de en tendens til at fokusere mest på det voldelige billede.

»Hjernen vil forsøge at klarlægge dette. Der er muligvis en biologisk forklaring på det, eftersom det er en trussel,« forklarer Bill Thompson, en anden forsker bag studiet, til forskning.no, Videnskab.dk's norske søstersite.

Eksperimentet viste således, at fans af dødsmetal udviste den samme reaktion, når de så vold, som de andre i forsøget.

»Hvis fans af voldelig musik blev mindre følsomme mod vold, som mange forældre og religiøse grupper er bekymrede for, så ville de ikke vise den samme forstyrrede reaktion. Men fans af dødsmetal viste den samme forstyrrede reaktion ved at se på de voldelige billeder, som de, der ikke var fans af dødsmetal, fortsætter Bill Thompson.

Thompson mener, at resultaterne kan være med til at berolige forældre og religiøse grupper, som er bekymrede for voldelig musik.